… říká o své práci kadeřnice Lea Trabaková. Leu můžete znát jako vítězku kategorie Dámský komerční účes v soutěži Kadeřník roku, byla také součástí vítězného týmu v posledním ročníku této soutěže. Její kolekce jsou svěží, se skvělými nápady a ta nejnovější vyniká svou éteričností.
Lea se narodila v Bratislavě a po studiu v Nitře její kroky směřovaly do Prahy, kde už zůstala a nastartovala svou kariéru. V roce 2020 pak otevřela svůj vlastní salon, Salon Lea Trabak.
Jsem moc ráda, že jsme si společně mohli popovídat a různých tématech, které si teď máte možnost přečíst. Pojďte se tedy pohodlně posadit a podívat se nejen do nového salonu, ale také na to, jak Lea nahlíží na svou práci, jaké má sny a jak pracuje s klienty a kolegy.
kadeřník
Jste spíš kadeřník umělec nebo umělec, co je také kadeřník?
V mém případě je to tak, že jsem určitě kadeřník, který je spíše umělec. Být kadeřnicí byl můj sen už od čtyř let. Už tenkrát jsem věděla, že je to moje cesta. Díky této práci dokážu dělat nádherné věci, užívat si to, pracovat s barvami, vkládám do ní i své umělecké vyjádření, ale za úplného umělce se nepovažuji.
Jak vnímáte profesi kadeřníka?
Je to podle mě nejkrásnější povolání na světě, protože se můžete kreativně vyřádit, hned vidíte výsledky své práce. Nejdůležitější pro mě je, že dokážeme dělat lidi šťastnými. V jakémkoli rozpoložení k nám klient přijde, tak odchází s úsměvem. Svoji práci si užívám každý den.
Chtěla jste být vždy kadeřníkem nebo je to nějaký postupný vývoj?
Celá moje rodina z otcovy strany jsou kadeřníci. Tatínek je Srb. Když jsem v Srbsku trávila prázdniny, tak jsem je celé strávila v salonu. Vůně a celkově atmosféra salonu mě okamžitě pohltila. Hned jsem věděla, že tohle chci dělat a nikdy mě nenapadlo, že bych mohla dělat něco jiného. Otcova sestřenice dokonce měla salon ve Vídni.
Co je pro kadeřníka důležité ve vztahu ke své profesi?
Řekla bych, že důležité je nemít to jako práci, ale jako poslání. Pokud vás to baví, tak je to to nejlepší, co může být. Pokud vás to nebaví, tak je lepší najít něco jiného.
A jak se díváte na vzdělávání? Vzděláváte se pravidelně? Jezdíte do zahraničí nebo využíváte nabídky tady u nás?
Už na škole nás oslovili technologové ze Schwarzkopf Professional. Takže už od sedmnácti let jsem se vzdělávala v této akademii. Kadeřničina je práce, kde se musíte vzdělávat neustále. Technologie jdou kupředu a pořád je co nového se učit. Více asi sleduji zahraniční styl práce, protože jejich přístup a produkty jsou trochu víc kupředu než u nás. Ale i u nás jsou extrémně šikovní školitelé. Ráda se inspiruji od kohokoli a kdekoli. V naší profesi nemůžete takzvaně usnout na vavřínech, ono se to v práci dřív nebo později projeví. Klienti po nás chtějí nové věci, chtějí vypadat jinak než před pěti lety, proto je neustálé vzdělávání velice důležité.
A předáváte své zkušenosti i vy kolegům?
Ano, na salonu si dělám pravidelně školení, především co se týká koloristiky a nových technik. Vytváříme si i vlastní zlehčené techniky. Mám skvělý tým a společně vymýšlíme nové věci, učíme se jeden od druhého. Příští rok se chci vzdělávání víc věnovat. A moc ráda bych vedla vlastní kurzy, protože není nic krásnějšího než předat dál své know-how. Práce školitelky mě láká, ale určitě se nechci vzdát práce za křeslem.
kadeřník & klient
Co klienti a volná ruka? Přichází k vám klient s tím, že vše nechává na vás?
Rukopis mojí práce mohou lidé vidět na mých sociálních sítích. Mám ráda přirozenost a zdravé vlasy, proto je pro mě na prvním místě kvalita a až po tom výkon. Většinou, když k nám do salonu dorazí klient, tak si spíše nechává péči doporučit. Klademe důraz na komunikaci, klienta vždy vyslechneme, naladíme se na něj, zjistíme, v jakých tónech se cítí lépe a podle toho pak postupujeme. Nápad ano, ale techniku a co budeme dělat, to už navrhujeme my.
A naopak, co klienti a jejich přání? Občas se jistě stane, že dorazí s obrázkem, jak chtějí vypadat a vy vidíte, že to nebude to pravé ořechové… Co pak?
S tímto osobně problém nemám, protože jsem extrémně upřímný člověk. Klientce doporučím, aby odložila obrázek, podívala se do zrcadla a na základě její identity vytvoříme něco, v čem ona bude krásná. Nemám problém dlouho konzultovat, ale pokud zjistím, že se nedohodneme, nemám problém klientku odmítnout, protože vím, že i když jí poskytnu požadovanou službu, tak stejně nakonec šťastná nebude. Někdy je nejlepší říct ne.
Dokáže vás klient něčím naštvat?
Nemám ráda pendlování mezi kadeřníky, protože většinou naše společná cesta s klientem za vysněnými vlasy trvá dva až tři roky. Společně něco budujeme. Když pak do toho nějakým způsobem zasáhne někdo jiný a my se pak společně opět sejdeme a jsme zas úplně na začátku, tak mě to moc mrzí.
Jak vnímáte komunikaci mezi kadeřníkem a klientem? Občas se mi stává, že slyším o problémech z obou stran… Co je to, co musíte od každého klienta vědět, aby byla vaše služba úspěšná?
Komunikace vázne na celém světě, nejenom v naší profesi. U nás v saloně s tím nemáme problém. Musím nás pochválit, vnímám, že komunikace je u nás opravdu silnou stránkou. Nejdůležitější je vcítit se do klienta, v jakém je momentálním psychickém rozpoložení. Pak je pro nás důležitá informace, jak je schopný se o své vlasy starat sám, kolik času je ochotný svému účesu věnovat, jaké má aktivity, kde pracuje a tak dále. Je to souhrn věcí, které musíme vědět, abychom pak udělali klientovi na míru vhodný účes.
Co je to první, co probíráte s klientem? Jaké důležité informace si říkáte?
V našem salonu je první návštěva klienta o tom, že ho naučíme správně se starat o vlasy. Klienta provedeme každým krokem poskytované služby a vysvětlíme, jak se správně o vlasy starat. Doporučíme vhodnou kosmetiku, správné tahy, jak vlasy česat, co dělat, co nedělat, jak vlasy sušit, jak si snadno upravit účes. Klientka od nás odchází s tím, že ví, jak se doma o vlasy a účes postarat, aby i další dny vypadala, jako když právě vyšla ze salonu.
A je něco, co by kadeřník klientovi říkat neměl?
Nemám ráda, když kadeřník útočí. Všichni jsme nějakým způsobem citliví, proto musí být kadeřník ke svému klientovi taktní, a i upozornění na nevhodnou péči o vlasy by měl říct vlídně.
Odmítáte klienty? Třeba, když cítíte, že to nebude ono?
Určitě ano a dělám to celkem často. Bez první konzultace nové klienty nepřijímám. Tam už se pozná, jestli naše společná cesta bude mít smysl. Někdy je prostě lepší říct – NE, děkuji.
Může se stát, že si s některým ze svým zákazníků nesednete, nebo se vaše názory na účes/střih/barvu rozchází, jak to řešíte?
Takovéto situace řeším tím, že mám pestrobarevný tým, každý jsme skvělý v jiné oblasti. Pokud tedy já nesplňuji požadavky toho klienta, mám další dva šikovné kolegy.
U nás klienti platí za službu celkem dost peněz a myslím si, že už tento fakt klienta odradí pouštět se do nějakých vlastních experimentů doma.
Kdybyste poradila svým kolegům z řad kadeřníků, co je na vztahu kadeřník-zákazník to nejdůležitější?
Být ve vztahu s klientem upřímný, mít v sobě respekt a vážit si klientů. Mít společný harmonický vztah.
kadeřník & sny
Jaké plány máte do budoucna? Je něco, o čem sníte a čeho chcete dosáhnout?
Mého největšího snu jsem v podstatě dosáhla, což je mít vlastní salon. Můj nejbližší sen je vyhrát soutěž Kadeřník roku, případně Tým roku. Mám i další sny, jsem opravdu velký snílek, ale nechám si je zatím pro sebe, protože chci, aby se splnily.
Co vás žene kupředu? Kadeřničina je náročná nejen fyzicky, ale také psychicky, jste specialista na vlasy, ale také skoro až zpovědník…
To je pravda. V poslední době mám pocit, že jsem spíš zpovědník Dopředu mě ženou moje krásné vztahy s klienty, chci se starat o ně, ale i o jejich děti a vnoučata. Můj sen je být v salonu do šedesáti, sedmdesáti let.
Je nějaká rada, kterou jste dostala do začátku jako kadeřnice, kterou si s sebou nesete pořád?
Nepolevovat. I když si myslíte, že jste skvělý a šikovný, tak jste stále na půli cesty. Dělat vše poctivě a neulehčovat si to, protože se to v budoucnu ukáže.
Je něco, co na své práci kadeřníka nemáte rád?
Ne!
A naopak, co na práci kadeřníka milujete?
Miluji vůni salonu, miluji úsměvy klientů, miluji zdravé vlasy. Já si myslím, že vlasy jsou skoro až můj „fetiš“, protože mě se o nich zdá, vidím je, když zavřu oči. Miluji náladu v salonu, miluji svůj kadeřnický tým, jsou to skvělí, kreativní a vtipní lidé. Kadeřnictví je moje životní poslání.
kadeřník & salon
Co byl impuls k tomu si zařídit vlastní salon?
V práci miluji podávat vysoké výkony. V každém salonu, ve kterém jsem pracovala, jsem byla na řídících pozicích. A měla jsem na starost management týmu. Takže když jsem si to takto vyzkoušela a bylo mi třicet let, tak jsem si řekla, jdu do toho, zkusím to sama za sebe, odevzdám veškerou svou vynaloženou energii do něčeho svého.
Co byla taková největší překážka nebo výzva, kterou jste musela překonat?
Největší překážkou pro mě bylo, že jsem ve svých dvaceti sedmi letech neměla vlastní bankovní účet. Jsem duší extrémní hipísák, nejsem moc materiálně založená, takže vůbec něco vlastnit a pak jít do banky a na úřady a vyřídit vše, abych mohla začít podnikat, byla pro mě největší výzva.
Zařizovala jste salon sama nebo spolupracovala s architektem?
Určitou představu jsem měla, ale i tak jsem oslovila architektku, která mi s celým konceptem salonu pomohla.
Odkud jste čerpali inspiraci?
Inspiraci jsem brala z míst, kde já sama ráda relaxuju – příroda. Ve spolupráci s architektkou jsme vytvořili takovou malou oázu s přímořským vánkem a zelenými živými rostlinami.
Nejoblíbenější kousek/místo v salonu?
Moje pracovní místo, z něho je všude krásně vidět po celém salonu.
Jak se vám daří skloubit práci manažera salonu a kadeřnice?
Musím být upřímná a přiznat se, že se mi to moc nedaří. Naštěstí mi se všemi technickými věcmi, marketingem, účetnictvím atd. pomáhá moje nejbližší osoba, moje sestra. Jsem duší umělec a čísla mi nic neříkají.
Jak je těžké najít kolegy?
Jsem velmi vybíravá, na našem brandu jsem pracovala třináct let do noci, tak jsem velmi náročná, koho do týmu přijmu. V současné době mám dva kolegy, které znám léta, dovolila jsem jim dotýkat se i mých vlasů, takže vím, že jim mohu svěřit i své klientky.
Jak jste si vybírali značku pro spolupráci?
Schwarzkopf Professional si mě našel v sedmnácti letech a přesto, že jsem měla možnost vyzkoušet mnoho značek, zůstala jsem mu věrná. Nikdy mě nezklamaly jejich produkty, jejich technologové mě naučili, jak je správně používat. S příchodem Authentic Beauty Concept jsme naše portfolio produktů rozšířili i o tuto novou značku, která nám krásně sedla do našeho konceptu salonu. Produkty jsou veganské, přírodní a co se týká technologie, tak produkty plní všechny moje požadavky, které od kvalitní vlasové kosmetiky potřebuji.
Co je nejdůležitější věcí, když se chcete stát úspěšným kadeřníkem a zároveň vést salon?
Pracovat, pracovat, pracovat.
já kadeřník
Jak relaxujete?
Když mám čas, tak se ráda starám o květiny a domácí mazlíčky.
Kam napínáte svou energii mimo kadeřnický svět?
Jsem extrémní workoholik a ve volném času dost často řeším vlasy. Takže u mě je jediná možnost, abych vypnula a regenerovala. A to odjet na dovolenou, a to nejlépe někam do tepla a k oceánu.
Vnímáte sám sebe jako úspěšného kadeřníka? Co byste řekl, že je důležité, aby byl kadeřník úspěšný? Jaká je vaše definice úspěchu?
Myslím si, že když máte objednávací lhůty tři až čtyři měsíce dopředu plné, tak to bude už znak úspěšnosti, ale zatím se za úspěšnou nepokládám, pokládám se za šikovnou.
Jaký bude rok 2022 pro Leu Trabakovou?
Doufám, že bude úspěšný a plný úsměvů a zdraví.
Kdo je vlastně Lea Trabaková podle vás?
Je to děvče, které si plní sny, pokud jí to tento svět dovolí. Určitě jsem dobrosrdečná a pokorná.
Děkuji za rozhovor a přeji Vám i salonu mnoho úspěchů a těším se na další kolekce a držím palce v soutěžích.