Dali jsme pro vás dohromady nejčastější dotazy, které se týkají zavádění EET do praxe. Máte nějaké další? Rádi byste znali odpověď? Napište nám do komentářů a my ji pro vás najdeme!
Pracuji v kadeřnictví a pronajímám si křeslo, odkdy se mě týká EET?
Pokud podnikáte v kadeřnictví bez ohledu na to, zda si pronajímáte křeslo, či vlastníte provozovnu, týká se vás čtvrtá fáze, tedy 1. května 2020.
V kadeřnictví je nás 5 kadeřnic a každá máme svůj živnostenský list, jak máme postupovat?
Každá z kadeřnic musí mít svůj certifikát a zaregistrovat se na portále pod svým DIČ. Každý ze živnostníků si pak nastaví stejnou adresu jako svou provozovnu. Ideální je, pokud budete mít i každý svou tiskárnu, event. můžete na trhu najít také tiskárny v dražší cenové relaci, které dokáží sdílet více zařízení.
Jsem zaměstnaná v kadeřnictví, dotýká se mě EET?
Ne, evidence se týká pouze provozovatelů na základě živnostenského oprávnění nebo společností. Jako zaměstnance se vás evidence tržeb netýká, pokud nepodnikáte.
Mám nejen kadeřnictví, ale také internetový obchod s vlasovou kosmetikou, jak mám postupovat?
Pokud v obou případech přijímáte platby v hotovosti, tak se potřebujete zaregistrovat úplně stejně jako u běžného režimu a v nastavení provozoven pak uvést, že máte provozovny dvě – jednu pevnou a jednu virtuální. U pevné uvádíte adresu a u virtuální URL odkaz. Údaje o provozovnách musíte zadat ještě předtím, než vygenerujete certifikáty.
Je EET závislé na výši příjmu?
Ne, elektronická evidence je závislá na druhu přijaté platby – tedy pokud se jedná o jinou než bezhotovostní platbu, musíte se registrovat.
Co potřebuji pro EET?
Základem je autentizace a registrace. Poté potřebujete datové připojení a zařízení, které umožní platbu zaevidovat, např. mobilní telefon a přenosná tiskárna.
Jak probíhá autentizace a registrace k EET?
Jako první potřebujete podat žádost o autentizační údaje. Toto můžete učinit buď osobně na finančním úřadě, nebo prostřednictvím Daňového portálu (budete potřebovat mít datovou schránku a znát přístupové údaje). Jakmile obdržíte autentizační údaje, což bývá ihned, musíte se přihlásit ve webové aplikaci Daňového portálu, kde vyplníte všechny údaje o firmě. Vaše provozovna bude mít své číslo, které posléze bude na každé účtence a také v datové zprávě, kterou budete zasílat Finanční správě. Na základě těchto vyplněných údajů zažádáte o vydání certifikátu, který je nutný pro celý provoz EET.
Co datové připojení a zařízení?
Musíte si pořídit takové zařízení, které umožní platbu zaevidovat, spojit se s Finanční správou, přijmout jednorázový identifikační kód a údaje odeslat, jako i vytisknout účtenku, kterou dáte kupujícímu. A vaše datové připojení musí toto všechno zvládnout.
Jak dlouho dopředu se musím k EET přihlásit?
Není žádný stanovený termín, jak dlouho dopředu se musíte přihlásit. Je třeba počítat s časem na zavedení pokladního systému a připojení. A také na možné zdržení na straně státní správy. Doporučujeme začít řešit s dostatečným předstihem samotné vybavení k EET a registraci. Počítejte s tím, že tato 4. fáze se týká velkého množství podnikatelů a je tedy třeba počítat s vyšším časovým vytížením na straně registračních úředníků.
Jsem v kadeřnictví sám/sama a náklady na pořízení se mi zdají vysoké, existuje nějaké řešení pro opravdu malé provozovny?
Ano, stačí vám mobilní telefon či tablet a bezdrátová tiskárna! Je to jedno z nejlevnějších řešení pro malé podnikatele. Mělo by se jednat o smart phone/tablet s datovým připojením minimálně 3G a datovým tarifem. Stáhnete si jednoduchou aplikaci a prostřednictvím té komunikujete s Finanční správou. V současné době existují aplikace zdarma či za malý poplatek, které můžete využít jak na telefonu, tak na počítači. Pokud již máte tedy počítač/tablet/smartphone, připojení k internetu a tiskárnu, stačí si pouze požádat o autentizaci.
Slyšel jsem, že účtenku mohu vystavit i elektronicky, co to znamená?
Samotnou účtenku můžete klientovi předat dvěma způsoby – buď v tištěné podobě ihned po přijetí platby, nebo elektronicky např. prostřednictvím e-mailu či SMS zprávy. K takové elektronicky zaslané účtence musí dát zákazník souhlas předem, tedy musíte se zeptat, zda potřebuje účtenku vytištěnou, či mu stačí poslat emailem/esemeskou. Pokud se tedy předem se svými klienty dohodnete, že jim účtenku s příslušnými kódy pošlete na e-mail a učiníte tak bez odkladu, je to možné. Je zde jedno poměrně veliké ALE. Nemůžete vystavit takovou účtenku bez souhlasu klienta a na prodejně musíte mít stejně možnost vystavit i tištěnou účtenku. Za nás bychom doporučovali spíše formu tištěné účtenky – dáte ji klientovi a už se o nic nemusíte starat a na nic nemusíte myslet.
Jak probíhá vlastně celá komunikace při vystavení účtenky?
S klientem se dohodnete např. na hotovostní platbě, řeknete tedy částku služby, kterou zadáte do systému. Systém odešle tuto částku společně s vašimi identifikačními údaji prostřednictvím aplikace na finanční správu. Ze systému je zasláno potvrzení o přijetí s unikátním kódem, který se následně vytiskne na účtenku. Tuto účtenku předáte klientovi. Evidované platby si můžete ověřit vy i klient – ve webové aplikaci Finanční správy si může klient ověřit svou účtenku, že je pravá, a vy si může ověřit tržby evidované pod svým jménem.
Co budu dělat, když mi vypadne internet?
Budete účtovat a tisknout jako normálně, ale místo unikátního kódu transakce bude na účtence váš podpisový kód. Jakmile dojde k obnově spojení, pokladna či aplikace odešle automaticky datovou zprávu o transakci a vám přijde potvrzení o přijetí, které bude opět obsahovat unikátní kód. Zde si dejte pozor na termíny – údaje o tržbě musíte odeslat nejpozději do 48 hodin od uskutečnění evidované tržby!
Jak mohu evidovat tržby, když nemám vůbec připojení k internetu?
Pokud máte špatný nebo vůbec žádný přístup k internetu, můžete požádat správce daně (příslušný finanční úřad) o povolení evidovat své tržby ve zjednodušeném režimu. V tomto případě bude na vašich účtenkách pouze podpisový kód poplatníka a nikoli identifikační kód platby. Do 5 dnů musíte zajistit odeslání datových zpráv do systému Finanční správy. Můžete tedy zaběhnout na místo, odkud je možné odeslat datovou zprávu a jednou za 5 dní tak posílat své tržby. Bez povolení finančního úřadu však není možné tuto zjednodušenou formu využívat.
Musím vystavit účtenku, i když ji zákazník nechce?
Ano! Účtenku musíte vystavit nejpozději při uskutečnění evidované tržby a umožnit její převzetí (a je jedno, jestli fyzicky nebo elektronicky). Pokud tak neuskutečníte, vystavujete se riziku sankce.
Jak je to s dýškem?
Dýško je nepovinná platba, která vyjadřuje míru spokojenosti zákazníka s poskytnutými službami a není nijak upravena. U dýška z hlediska evidence tržeb záleží na tom, zda přijde zaměstnanci či zůstává podnikateli. U zaměstnance se jedná o příjem, který podléhá dani z příjmu fyzických osob, u podnikatele se jedná o příjem ze samostatné činnosti, který podléhá evidenci tržeb a zároveň by se měl řádně zdanit.
Existují nějaké výjimky, abych tu evidenci vést nemusel/a?
Elektronická evidence tržeb je povinná pro všechny kadeřnice a kadeřníky, kteří přijímají platby v hotovosti… Jedině, pokud byste akceptoval/a pouze a jedině převod na účet, tak potom vést EET nemusíte. Ale ruku na srdce – stejně nakonec všichni přijímáme hotovost a platbu kartou…
Více informací naleznete na webu, který pro účely zavádění EET zřídilo
Ministerstvo financí ČRa Finanční správa ČR,
Cover photo by Blake Wisz on Unsplash