Nůžky, to je naprosto nepostradatelný nástroj kadeřníků, prodloužení jejich smyslů a skvělá řemeslná práce v jednom. Měla jsem tu čest setkat se s jedním ze skvělých kadeřníků a inovátorem, abychom se podívali na výrobu nůžek jeho očima. Představuji vám Clause Nissena, který sám sebe označuje jako „scissor nerd“!
V Praze vedl dvoudenní seminář, kde představoval právě nůžky a ukazoval různé techniky použití, tedy žádný prodej z kufříku, ale plnohodnotný seminář střihů. A tento listopad se opět vrátí do Prahy a své umění bude ukazovat i zde.
Byl jsi tady pro dvoudenní seminář pro Excellent Edges. Jak cítíš, jací byli kadeřníci a jak se ti líbil celý tento event?
Obecně bych řekl, že jsem docela dost cestoval po střední Evropě poslední tři roky a musím říct, že jsem viděl, jak je tady level kadeřničiny na skutečně vysoké úrovni, oproti tomu, co jsme slyšeli jako rumors předtím… Jsem fakt překvapený úrovní, vysokou úrovní.
Tak to je dobrá zpráva, ne?
To rozhodně. Musím říct, ale že to nemusí přicházet ze škol, ale z rostoucí kvality služeb a vzdělávání v salonech. Jsou tady lidé, kteří opravdu chtějí posouvat celé toto odvětví vzhůru a to jsou ty ikony, které táhnou celé odvětví nahoru. To je to, co vidím, když dělám workshopy. Schopnosti jsou fakt vysoké.
Toto není poprvé, co jsi v Praze nebo v ČR?
Ne není, už jsem tady párkrát byl, pravidelně sem jezdím školit a mám zde také přátele. Takže když jsme došli k názoru, že chceme začít promovat Excellent Edges jako značku skvělých nůžek a vzdělávacího systému, tak jsem věděl, kam se obrátit.
Když se vrátíme zpátky k nůžkám, co bys mi mohl říct o Excellent Edges? V kategorii, o které se bavíme, jsou všechny nůžky ručně dělané, broušené, opečovávané, perfektní ocel… Co je to, co dělá právě tyto tak výjimečnými?
Tak to ti musím ukázat, to bude nejjednodušší. (Claus rozbaluje celý svůj již zabalený kufr a ukazuje mi kompletní sortiment nůžek a předvádí na cvičné hlavě.)
Jsou ručně dělané a trvá déle je vytvořit. A protože jsou z tohoto materiálu, mohou být ostřeny po mnoho let a i když je upustíš, tak to není jejich smrt. Za celých 17 let jsem neviděl nůžky téhle značky, které by se nedaly opravit. A to si myslím, že jsem viděl víc než 35 tisíc kousků. A fakt jsem neviděl nic, co by se nedalo opravit.
Když se kadeřník snaží vybrat si nůžky, co mu doporučuješ? Vyzkoušet si víc než jednu linii, protože přeci jen jsou každé trochu jiné? Tak aby seděly?
Asi nejdůležitější je rozhodnout se, jaké nůžky vlastně chtějí. Ukazoval jsem ti několik různých typů, každý stříhá jinak, některé jsou pro sliding, některé pro ostrý střih. Takže první postup je rozhodnout se, pro jaký styl střihu nůžky chci. Jakmile najdeš tohle, tak pak se rozhoduješ podle cenové relace, kolik jsi ochotná zaplatit. A pokud víš, tak se koukneš na tři/čtyři modely v této cenové kategorii. Tím, že jsou ručně dělané, tak se mohou lehounce lišit, o milimetr třeba v očku nebo jsou lehoulince silnější, to ale při výběru nepoznáš, to poznáš až když je budeš delší dobu používat a do ruky se ti dostane stejné nůžky jiného kadeřníka, tak zjistíš, že ten rozdíl vnímáš.
Můžeš poradit začínajícímu kadeřníkovi, nebo kadeřníkovi, který si chce pořídit opravdu kvalitní výbavu, aby mu vydržela věky? Kolikatery nůžky si myslíš, že budou potřebovat? Dva typy, tři?
Obecně lze říci, že naše doporučení na perfektní set pro kadeřníka je šestero různých typů nůžek, to je část našeho vzdělávání. Učíme kadeřníky, že každé nůžky jsou pro jiný typ střihu a neexistuje nic jako univerzální klasické nůžky… Není to jen fyzický tvar, ale spíš to, jak pracují s vlasy, co s nimi dělají, a to je okamžik, kdy se stáváme trochu nerdy. Nemáme jedny nůžky pro všechno, protože takové neexistují. Je to všechno o obchodnících a firmách v průběhu posledních řekněme třiceti letech, kteří kadeřníkům tvrdí, že jsou jedny nůžky na všechno. Ale takové nejsou a nikdy nebyly, to je jen marketing. Je to stejné jako když jdeš koupit nůž a chceš si koupit pořádný kuchyňský nůž, je tady obrovské množství různých typů – podle toho, na co ho chceš… chceš nůž na rybu, maso, krájení zeleniny, sushi… spoustu různých tvarů, síly i tloušťky, brusu… různé variace, všechno je rozdílné. Takže si šéfkuchař může vybrat různé nože pro různé druhy použití. Takže pokud se bavíme o univerzálních nůžkách pro kadeřníky, musíme si říct, že je to ale jen a jen o kompromisech. A my si myslíme, že kadeřník by neměl hledat kompromisy ve svém umění, ve svém řemesle, jako profesionál bys měl být perfekcionista a hledat perfektní nástroje pro svou práci. Proto máme různé tvary pro různé potřeby.
Třeba tyhle nůžky jsou „manta rey“ a jsou vytvořené pouze pro jeden jediný účel, střihat rovné linie. A to dělají skvěle, stříhají přesné rovné linie v jednom střihu, netahají vlasy ven, prostě je jasně ustřihnou. Když vezmu třeba tyhle, tak ty jsou lehce jiné v designu, ale naprosto jiné v použití. Jsou vytvořené pro slicing a rovnou linii ti neustřihnou, nejsou pro to vytvořené. Jsou perfektní pro hluboké prostříhání, které je zároveň jemné, krásně kloužou po vlasech. Nevytváří žádné linie ve vlasech.
A u těchto si lidé myslí, že jsou to klasické thining nůžky, ale nejsou, tyhle mohou stříhat i vertikálně. Hodně lidí si myslí, že efilačky jsou jedno velké NE, ale my si myslíme, že to jsou dobrá věc, jen musíš respektovat jejich vlastnosti a naučit se je používat. Můžu vytvořit jemnou texturu a nenechávám žádné střihací linie.
Pokud se tedy vrátíme k naší otázce, tak pokud si mladý kadeřník, řekněme ve 25 letech, pořídí tuto sadu, tak s ní půjde až do důchodu. Je to o kvalitě použité oceli, o ruční výrobě a o naší schopnosti se o nůžky kvalitně postarat na servisu.
To je ale tak na vykradení banky, ne?
haha… může se to tak zdát, ale uvědom si, že si taky můžeš každé dva roky koupit nové nůžky, protože ta kvalita je prostě jinde a v konečné ceně jsi na něčem mnohem vyšším a s většími nervy. Nikdo taky neříká, že si musíš pořídit všechno najednou, ale pořiď si jedny a postupně si pořizuj další a další.
Všechny nůžky na obrázku jsou použité, jsou mezi 15 – 17 lety staré.
A co tyhle na kraji, ty jsem snad ještě nikdy neviděla… (na obrázku zcela vlevo)
Těm říkám krokodýl, jsou pro vytváření textury, jsou postavené stejné jako thining, nenechávají tedy žádné střihací linie. Jaká je výhoda? Jsou ideální pro messy účesy, pro měkkou texturu, pro barbering. Můžu si s nimi hrát a být s nimi více kreativní. Pro hodně kadeřníků jsou takovými game changery nůžky, které střihají perfektní rovnou linii a pak thining pro ženy a krokodýl pro barbery.
Nůžky jsou kombinací perfektní oceli, ruční výroby a zkušeností. Nemůžeš udělat skvělé thining nůžky bez výborné oceli. Tahle je třeba téměř tak tvrdá jako diamant a nabrousit ji, to chvilku trvá, protože potřebuje diamantovou brusku, klasická na to nestačí.
Když se bavíme o výrobě, broušení a jejich výdržnosti, tak mě to přivádí na otázku, jak je to vlastně se servisem a zárukou. Říkal jsi, že když je upustím, tak jste schopni je opravit, jak to vlastně probíhá?
Asi jako první bych zmínil, že máme doživotní záruku na ocel, což znamená, že pokud je upustíš a ty se zlomí, kdekoli, dáme ti nové nůžky. A pak v závislosti na modelu máme různé služby ostření nůžek. Pro některé máme např. 10letý servis ostření. Ty je k nám pošleš a my se postaráme o to, aby se ti vrátily přesně v té kondici, v jaké jsi je původně koupila. Samotné ostření je zdarma, to je zahrnuté v tom konceptu servisu, to co platí kadeřník, jsou náklady na dopravu do Austrálie a zpátky a pojištění.
Když nůžky dorazí do továrny, tak podle sériového čísla poznáme kompletní historii, včetně ostření, úhlu ostří, nastavení, kdo je udělal, jestli se tam dělalo něco speciálního… a díky tomu můžeme tyto nůžky vystopovat do okamžiku, kdy byly poprvé naostřeny. Máme uchované záznamy dobře 25 let do minulosti. A to znamená, že pokaždé když nůžky opustí továrnu, jsou přesně stejné, jako když se to stalo poprvé, originálně. Pokud cokoli změníme na žádost kadeřníka, není to problém, zaznamenáme to do systému a uděláme to tak, jak to bylo naposledy. Takže máš jistotu, že když je budeš posílat k nám, dostaneš zpátky stejně skvělé nůžky jako poprvé. Naprosto přesně.
Ostření její jen to, že je vezmeme a naostříme. Nene, my vezmeme nůžky a celé projdou kontrolou, utáhneme šroub, někdy je naleštíme (když jsou hodně jeté), zhruba 75-100 různých kroků, než dojde k samotnému broušení. Říkáme tomu re-manufacturing. Jsou to ti samí lidé, kteří je vyrobili, sestavili a nabrousili, k těm se vaše nůžky vrací pro servis.
Kolik máte vlastně v nabídce typů nůžek, jak to dělíte?
Máme základní typy nůžek, jak jsme se již bavili. A pak si můžeš u některých typů vybrat nůžky levnější nebo dražší. U některých mám jen jednu verzi, protože mohou být vyrobeny jen jedním určitým stylem a neexistují alternativy, u ostatních mohu mít drobné odchylky v materiálu a doplnění jiných materiálů a tím i různou cenovou hladinu. Máme i nůžky pro leváky, swivel nůžky (s otočnou palcovou rukojetí), takže bych řekl, že se dostáváme k 50 kouskům v naší nabídce. Ale je to rozděleno podle 6 různých metod střihu. A všechny jsou také pro leváky, kompletní naše nabídka, takže ne jen nějaké, ale komplet všechny.
Filozofií Excellent Edges je nejen naučit kadeřníky stříhat, ale hlavně pracovat ergonomicky, naučit je správný postoj, správné rozdělení váhy, postavení, tak proto také levé nůžky pro leváky. Je to důelžtié. Nechceme, aby měli kadeřníci bolesti, porotže používají špatné nůžky, nebo špatné gripy.
A co karpální tunel? Ze všech stran slyším, že to je poměrně rozšířený problém mezi kadeřníky. Chceš říct, že tomu se dá předejít či vyhnout právě volbou nůžek?
Problém s karpálním tunelem je, že když lidé začínají s kadeřničinou, nejsou správně učeni, jak pracovat s nůžkami. Největší problém je palec. Většina z kadeřníků ho strká dovnitř, což je špatně, protože tím vzniká tah právě v oblasti karpálních tunelů zápěstí. Naopak ho máte dávat spíše ven, na okraj, palec by neměl nést tu váhu. Protože ho tolik neohýbáte. Je to o tom, jak držíte ty nůžky, jaký je vás grip… čím křečovitější a čím hůř se stavíte k práci, tím rychlejší bolest bude.
Druhá věc je, že spousta kadeřníků používá spíš ten palcový kloub k tomu, aby vyvinula sílu ke střihu, ale my je učíme používat spíše ten sval. (je vidět, že Claus je pravák, sval na palci je opravdu lehce větší). A právě tento správný grip a postoj zahrnujeme i do našeho vzdělávání, abychom kadeřníkům pomohli ve jejich perfekcionismu… tady je cesta ven z bolesti.
Není moc komplikované, ale není tady moc společností, které zajímá pomoc kadeřníkům v jejich práci z hlediska zdravotního. Spíš chtěji víc peněz, víc salonů, prodat víc nůžek… a potom oni don’t care…
My chceme být jiní, chceme pomáha kadeřníkům růst… sami jsme kadeřníci, tak víme, co je trápí a snažíme se najít cestu, jak jim ulehčit.
Slyšela jsem od ostatních kadeřníků, že tvoje semináře nejsou prezentační, ale spíš zaměřené na střihy a použití v praxi, ne jen prodejní ukázka. Ukazuješ nové techniky, učíš správně se postavit, držet nůžky…
Jop. Chceme jim pomoct růst.
Ty jsi kadeřník. Máš svůj salon?
Ne, já nemám, ale moje žena má 🙂 A pracuji zde každou sobotu. Je to nesmírně důležité v mé práci, abych stále dělal salonní práci, měl kontakt se zákazníky a stál nohama na zemi. Můžu si hrát se svými nůžkami na vlasech reálných zákazníků, poslouchat jejich feedback. Také mohu testovat nové designy nůžek v provozu, což je skvělé. Většinou je mám opravdu dlouho, abych slyšel i zpětnou vazbu od zákazníků a mohl ji přenést zpátky do výroby.
Takže jsi ambasador pro Excellent Edges? Nebo jaká tvoje pozice ve firmě?
Jsem globální školitel pro EE, což znamená, že jsme ve firmě 4 globální školitelé a jsme opravdu hluboce zahrnuti ve vývoji firmy. Všechny nůžky, co tady vidíš byly buď vyvinuty, nebo redesignovány společně se mnou. A také dělám vzdělávací programy, střihy, kolekce.
My passion is scissors. I’m scissor nerd!
Nevyrábím je, ale umím využít jejich plný potenciál, dokážu je udělat ještě lepšími ve spolupráci s těmi, co je vyrábí, a dokážu to ostatní naučit. To je moje silná stránka.
Bavili jsme se i o škole, můžeš nám prozradit, jaké je vzdělávání u tebe?
Máme systém, který je státní. Pokud se chceš stát kadeřníkem, jdeš na státní školu. Aby ses na tuhle školu vůbec dostal, potřebuješ smlouvu se salonem, protože škola je kombinace mezi školou a reálnou prací v komerčním salonu. Škola je na 5 let a stále střídáš práci a školu. A teprve poté dostaneš výuční list a můžeš jít a začít pracovat jako kadeřník.
Takže nejdřív normálně začínáš jako učeň a máš dokonce svůj učňovský plat a v průběhu 4 let musíš chodit do školy 8×5 týdnů a 1×20 týdnů. Takže ve výsledku vlastně chodíš do školy za celou dobu 1 rok. A když jdeš do školy, tak stát platí salonu ušlý zisk, protože nepracuješ, ale jsi ve škole. A na salonu je, aby tě naučil správně se v salonu pohybovat, pracovat, mýt, stříhat, barvit. Škola ti zase dává vědomosti, které v salonu nejsou, takže se vzděláváš v různých kritériích – chemie, angličtina, matematika, počítače, finanční výuku, účetnictví… Kadeřník by měl mít takové zázemí, aby mohl vést svůj salon a rozuměl tomu. Začínají ve věku cca 15 let.
Vzdělání pro kadeřníky, po celý jejich život?
Musíš investovat do sebe, do svého vzdělávání, do svého umění. Nemůžeš se spoléhat na to, co už umíš, ale je potřeba držet krok s dobou… nikdy nejsi tak dokonalý, abys nemohl být ještě lepší.
Vidím spoustu kadeřníků, kteří si myslí, že jsou nejlepší ve svém městě/zemi a už tedy na sobě nemusí pracovat, protože jsou přece nejlepší a na vrcholu… ale za chvíli, za pár let už nebudou nejlepší, protože přijdou noví kadeřníci, kteří nebudou líní, budou chtít být na vrcholu a předčí toho „líného“ kadeřníka a ten bude mít co dělat, aby chytil druhý dech. Budou následovat nový trend, nové postupy…
Být kadeřníkem znamená být pořád na pozoru, dívat se kolem sebe, vzdělávat se… a tady si myslím, že spousta kadeřníků dělá chybu, usadí se v nějaké pohodlné poloze a tam zůstanou, a to je problém pro jejich budoucí rozvoj. Musí být stále otevření novým možnostem, postupům, vzdělávání.
Vraťme se ještě k nůžkám. Nebudeme zastírat, že jejich pořizovací hodnota je skutečně vysoká. Zejména pro začínající kadeřníky je nepředstavitelná, zdá se tedy, že budou muset docela dlouho šetřit a mezi tím použít nějakou jinou variantu…
Ne, ne, s tím tak docela nesouhlasím… Je to všechno o prioritách. Nechci zobecňovat, ale spousta kadeřníků investuje do svého nového telefonu, chodí ven, kupují si značkové oblečení, kabelky apod., chtějí zářit. Ale fakt se staneš lepším kadeřníkem, když si koupíš nové značkové boty nebo kabelku? To ti nepřinese víc peněz do tvé práce, to je jen předvádění, nic víc. Osobně si myslím, že každý si může naše nůžky dovolit, protože nejlevnější naše nůžky jsou kolem 700 Euro, to je levnější než nový iPhone. Takže ano, naše nejvyšší řady jsou hodně drahé, ale můžeš se skvělou kvalitou začít níž a ten telefon si koupit až příští rok, nebo možná i dřív. Ale jak říkám, je to o prioritách, pokud se na to podíváš v dlouhodobějším horizontu, tak ty nůžky ti rozhodně vydělají víc peněz, než tvoje nové boty. Investuj do svého řemesla, ty potřebuješ perfektní nástroj a vzdělávání, to ti přinese víc peněz v průběhu času. Když do sebe investuješ a stáváš se lepším, můžeš postupně zvyšovat nejen svou kvalifikaci, ale také své ceny. Tvoje střihání bude lepší, tvoji klienti to poznají, takže i kdybys byl nejdražší v ulici, tak lidé půjdou k tobě, protože budeš nejlepší, poskytneš jim něco, co ti ostatní ne. Pokud budeš lepší a oni to budo ucítit, že jsi lepší, tak půjdou za tebou. I když budeš dražší. Tví klienti vlastně zaplatí za tvé nástroje.
A ano, zvyšování ceny nebo obecně stanovení ceny, je problém. Ale zkuste se zamyslet nad tím, že klient si půjde koupit tu věc, kterou chce a stejně je to s vlasy. Vlasy nosíme každý den a pokud je kvalita i servis odpovídající, klient tu cenu zaplatí. I kdyby měl prodloužit návštěvu u kadeřníků o dva týdny, aby na ni měl. Ale pokud budete jeho love brand, tak to pro vás udělá.
Snažíme se také kadeřníky naučit, aby se na svou práci podívali z různých stran, např. lehce vyšší ceny znamenají, než mohu být v salonu méně času a mám více času pro svůj relax, pro své vzdělávání, pro zlepšení servisu.
Ale předtím, než zvednete ceny, musíte mít ten důvod, to proč… Nemůžete nic nezměnit a zdvojnásobit ceny, to akorát klienty naštvete, protože neuvidí žádnou přidanou hodnotu. Pokud ale klient uvidí změnu, think outside the box!
Děkuji za rozhovor, bylo to velmi přínosné!101
Clause Nissena můžete vidět a poslechnout si na živo na semináři, který se uskuteční v salonu STOLEN 12. a 13. listopadu 2018! Cena školení je 1 650 kč a střihací hlavu máte v ceně.