„Kadeřník by nikdy neměl slibovat něco, co nemůže splnit, měl by být upřímný a stát si za svým,“ říká v rozhovoru pro časopis GRIS kadeřnice Jana Fojtášková.
Sešli jsme se spolu v malé kavárně nedaleko jejího pražského kadeřnictví, kde hýčká své klienty a povídali si o všem, co by měl kadeřník vědět, jak by se měl chovat ke svým zákazníkům a co ji baví.
Máte malé útulné kadeřnictví, po jakém jste toužila, jaká vedla vaše cesta k tomuto snu?
Patřím mezi ty, kteří se kadeřníkem vyučili a pak přirozeně pokračovali v nastoupené cestě. Měla jsem velké štěstí, že jsem hned v prvním zaměstnaní narazila na kadeřnici, která se mi hodně věnovala, byla trpělivá a dala mi skvělé základy. Když jsem se přestěhovala do Prahy, nastoupila jsem do velkého salóny s perfektním zázemím a tady jsem dostala skutečnou školu života, od precizního střihu po dokonalou foukanou. Po dvou letech jsem se rozhodla, že je čas jít dál a založila jsem si vlastní kadeřnictví.
Pracujete nejen ve svém kadeřnictví, ale také radíte ženám s účesy a péčí ve vlasové poradně na internetu. S jakými nejčastějšími dotazy se setkáváte?
Asi nejvíc se mě lidé ptají na péči o narušené a poškozené vlasy a chtějí poradit se změnou barvy či střihu. Tam jim vždy říkám, že je potřeba osobní konzultace, na kterou mohou přijít ke mně do salónu. Taková rada se určitě nedá poskytnout jen tak od boku. A musím říci, že toho využívají, vždy spolu projdeme, co si představují, jak se mohou vlasům věnovat, kolik času takový či onaký střih vyžaduje a podle toho se pak rozhodneme. Pomáhám ráda, žena by se měla cítit ve svém účesu skvěle, pohodlně a příjemně.
Kadeřník by nikdy neměl slibovat něco, co nemůže splnit, měl by být upřímný a stát si za svým.
A na narušené vlasy byste doporučila jakou péči?
Osobně si nemohu vynachválit švýcarský JunctioX. Je to hloubková péče, která vlasy opravdu nádherně zacelí, vyživí, jsou krásně hydratované a klienta má pak méně práce s jejich úpravou. Používám jej při barvení, ale také i pro rekonstrukci vlasu, ten výsledek je prostě dokonalý.
Jak spolu sedíme, tak je vidět, že svou práci opravdu milujete. Co byste na ní označila za nejtěžší?
Mno, asi nejspíš komunikaci se zákazníkem. Občas je potřeba, aby byl kadeřník zpovědníkem či psychologem, občas potřebuje klientovi vymluvit ne příliš dobré nápady na střih či barvu a to všechno musí zvládat s grácií, nadhledem a velkou dávkou empatie.
Když už jsme u toho, máte radši, když zákazník přesně ví, co chce, nebo když to nechá zcela na vás? Jaký z těch dvou případů spíše máte?
Tak nejradši mám kombinaci obojího – když zákazník má nějakou představu, ale její provedení nechá na mně a mé profesionální práci. Samozřejmě mám zákazníky, kteří přijdou s obrázkem a chtějí účes, který jim opravdu nesedne, či chtějí změnit barvu vlasů v jediném kroku a několik odstínů a je na mě, abych jim předložila možná řešení tak, aby jim výsledný účes slušel. Popřípadě jim osvětlila, co je možné a co už ne. Zatím se mi nestalo, že bychom nenašli společně řešení.
Radíte čtenářkám, zkoušíte produkty také na sobě?
Rozhodně zkouším na sobě nebo na svých známých, nikdy bych nedoporučila něco, co jsem nevyzkoušela, nebo v co nevěřím. Když jsem hledala produkt pro šetrnější barvení a rekonstrukci poškozených vlasů, prošla jsem si spoustu recenzí a zkušeností a nakonec jsem se rozhodla věřit švýcarské kvalitě, a to jak v barvicím systému, tak v péči a speciálních přípravcích. A rozhodně se mi to vyplatilo. Měla jsem tu kamarádku, která má opravdu nádherně husté vlasy, ale měla problémy s narušenými konečky, vlasy byly takové „chlupaté“ a hodně se zacuchávaly. Ona se stala mým testovacím klientem (já sama mám velmi krátké vlasy a ač je účinek znát, tak to přeci jen je na dlouhých vlasech lépe vidět). A i když jsem čekala skvělý výsledek, tak v tomto předčil právě JuntioX moje očekávání. Takhle krásně lesklé, pevné, rozčesatelné a upravitelné vlasy jsem fakt nečekala.
Máte ještě nějaký oblíbený přípravek?
Ano, miluji Salt Spray, pro mě je to přípravek snů… vlasům dodá moderní plážový vzhled, objem a jemné vláčné držení.
Co byste poradila ostatním kadeřníkům?
Učit se, učit se, učit se… neustálé vzdělávání a zdokonalování je alfou i omegou dobrého kadeřníka. Nebát se komunikace s klientem, vždy k tomu přistupovat s otevřenou myslí a čistou hlavou. Kromě perfektního střihu, je naší devizou i skvělý servis.
Milujete přirozenost a tak trochu retro. V tomto duchu je i vaše účesová kolekce pro rok 2016. Proč zrovna retro?
Je ženské, je úžasně sexy a my jsme se snažili vytvořit nositelné účesy, které budou zajímavé a pohodlné.
Děkuji za rozhovor a těším se na další setkání.