I to si myslí Jiří Tomev, senior školitel pro značku Matrix. V rámci své práce se zaměřuje na vzdělávání a školení kadeřníků, přičemž inspiruje každého kadeřníka, aby věřil ve své schopnosti, měl odvahu a tvořil s důvěrou. Jeho úspěch je pro něj odměnou za jeho tvrdou práci a nasazení. Matrix je značka známá pro své barvicí systémy, stylingové produkty a celkovou péči o vlasy. Jiří Tomev v této roli pomáhá kadeřníkům integrovat inovativní techniky a produkty do jejich každodenní praxe. Mezi jeho klíčové úkoly patří pořádání workshopů a školení, kde se zaměřuje na moderní techniky zesvětlování a tónování vlasů, což jsou důležité služby v portfoliu každého profesionálního kadeřníka.
Co vás přivedlo k rozhodnutí stát se kadeřníkem?
Vlastně to byla docela náhoda. Původně jsem studoval obchodní školu, rodiče si přáli, abych měl maturitu, ale já jsem se v druháku rozhodl, že mě srdce táhne jinam a vybral jsem si kadeřničinu. Je mi bližší spíš takové techničtější myšlení, líbí se mi střihy a mám rád barvy, zejména tu chemickou stránku, baví mě rozebírat to více do hloubky. Do té doby jsem s vlasy neměl vůbec nic společného, ale skvěle jsem se v tom našel a už víc než 20 let svou práci miluju.
Dokázal byste říct, co dělá dobrého kadeřníka dobrým kadeřníkem?
Určitě je to vnímání klientů, jejich individuality, přístup k práci s nimi. Klientům nejde jen o vlasy, ale o celkové bytí. Touží po stejném přístupu, respektu a pochopení. Dneska vnímám, že v podstatě se klientela každého kadeřníka tvoří podle jeho energie.
A určitě je to know-how. Know-how a neustálé vzdělávání, posouvání hranic v oblasti svých schopností a dovedností. V podstatě je to taková detektivní práce, zejména, co se týče diagnostiky a konzultace, ale také třeba právě té emoční stránky. Měli bychom klientům aktivně naslouchat, každý z nich přichází s nějakým přáním, takže určitě dobrý kadeřník dokáže vtisknout klientovu individualitu do své práce, do toho finálního výsledku.
Velmi často slýchám z obou stran, že vázne komunikace mezi kadeřníkem a klientem. Co jsou podle vás důležité informace, které musíte získat od klienta, abyste mohl poskytnout tu nejlepší službu? Jaký na to máte názor z pozice kadeřníka a z pozice školitele?
Jednoznačně je to heslo – komunikací ke konzultaci. Za dobrými výsledky vždy stojí dobrá komunikace. A i když se situace oproti předchozím letům zlepšila, tak stále ke mně chodily nové klientky, které říkaly, že nikde žádnou diagnostiku a konzultaci nedostaly, a to vnímám jako špatný příklad. Je potřeba se nejen ptát, jak bylo na dovolené, ale také se snažit zjistit, jak byla klientka spokojená s účesem, s barvou, střihem. A je potřeba si uvědomit, že komunikace působí na obě strany. Jak jsem už říkal, každý klient nechává svůj otisk v mé mysli a v mé práci, stejně jako já nechávám u něj. Svým způsobem to ovlivňuje i moji práci, mé rozložení dne. Takže pokud já udržím svou komunikaci na přiměřeně profesní úrovni, sklidím rozhodně větším úspěch a dodám vyšší level služby. A není to jen o správně vybraném produktu, střihu či barvě. V průběhu celé návštěvy můžeme probrat nejen tu dovolenou, ale také jak o vlasy správně pečovat, pomoci vybrat produkty, aby dosáhla skvělých výsledků s minimálním úsilím.
Takže určitě nepodceňovat komunikaci, je to základ úspěšné a kvalitní služby. A co se týká pokládání konkrétních otázek, dost často se s tím setkávám na školeních, že kadeřníci mají zájem o konzultaci, ale ne vždy ví, jak se mají ptát a pak často položí špatné otázky a nedozví se to, co by jim pomohlo více v dalším rozhodování. Například taková klasická otázka, „Jak to chcete?“, nám moc nepomůže. Vlastně je mnohem důležitější vědět, jak to klient nechce, protože v tu chvíli dostanete lepší informace. Většinou totiž mluví z vlastní zkušenosti, co nevyhovovalo, kde se stala chyba, nebo kde nedošlo k nějakému souznění s barvou, účesem nebo i kadeřníkem. A to jsou neuvěřitelně cenné informace.
A co konzultace u klientů, kteří chodí již dlouhou dobu a pravidelně? Ptáte se i jich?
Rozhodně! Mohu říct, že je taková sada otázek, na kterou se ptám pokaždé. Ptám se, zda by něco na současném účesu/barvě změnili, zda bylo něco špatně, jestli se jim účes dobře upravoval… Často se totiž setkávám s tím, že nejen samotný klient, ale také to okolí je důležité. Někdy má klient kolem sebe konzervativní rodinu či přátele a měl by se cítit pohodlně nejen sám v sobě, ale také ve svém okolí. A to je věc, kterou ví jen a pouze ten daný klient. Já jsem tady od toho, abych tvořil a takové otázky jsou pro mě důležité, abych věděl, kterým směrem se vydat. Myslím, že moje nejčastější otázka by pak byla, „Jak jste byla spokojená?“.
I za sebe musím říct, že jsem ráda, když se mě kadeřník zeptá při každé návštěvě. Neměníme věci často a jsem ten typ klienta, který nemá specifické požadavky, spíš vnitřní touhu po drobné změně a každý dotaz mi pomáhá si uvědomit, co vlastně nechci 🙂
Přesně tak, uvědomit si, co nechci, je někdy pro kadeřníka lepší cestou než se snažit ze sebe dostat, co chci, když nemám jasnou představu.
Ono to souvisí i s otázkou, kdy se klientky zeptám, jak jste byla spokojená. Další dotaz totiž většinou bývá: „Upravovalo se vám to lépe v prvních 14 dnech nebo spíše v těch další dnech?“ Klientky se totiž dělí přesně na dva typy dle doby, která uběhla od návštěvy. Jeden typ řekne, že to bylo hned po návštěvě super, ale pak už to bylo trochu náročnější na úpravu, a druhý řekne, že tedy první tři týdny to bylo těžké, ale pak si to krásně sedlo. A to už mi říká, jaký styl práce ta která klienta vlastně vyžaduje. U první volím pevnější linie střihu a jiný styl barvení, u druhé pak střih více texturovaný, uvolněnější. Takže i toto ukazuje, jak důležité je se ptát a komunikovat otevřeně.
Na začátku jsme se bavili o tom, že každý klient přináší do kadeřnictví nějakou energii, v podstatě harmonizuje s kadeřníkem. Měl jste někdy nějakého klienta, se kterým jste si nesedl? Jak jste to řešil? Vydržet? Poslat dál?
Rozhodně se rozloučit. Za dobu, co dělám kadeřníka, jsem se takto rozloučil s několika klienty. Ale bylo to těžké, protože ze začátku jsem neměl tu odvahu říct „ne“. Myslím si, že to je součástí přirozeného vývoje každého z nás, jako kdybychom si v průběhu času „instalovali aplikace“ do našeho života. Dneska už si stojím za svým a pokud klientka i přes konzultace, diagnostiky a doporučení stále nedbá mých rad, nedodržuje základní pravidla, o vlasy se nestará, tak naše společná cesta nemůže pokračovat. Měl jsem takovou jednu klientku, a nakonec jsem se s ní rozloučil. Odcházela nadšená a přicházela po 3 měsících naprosto nespokojená (což se není co divit, když uvážíme, že jsme tmavý základ odbarvovali na platinovou blond), nedodržovala doporučenou dobu mezi barveními, nechránila si vlasy, nepoužívala žádný z doporučených přípravků (a tím nemyslím značku, tím myslím šampon, kondicionér, ochranu před tepelnými nástroji apod.). Došlo to tak daleko, že jsem před každou její návštěvou měl stres, s čím přijde, na co si bude stěžovat a věděl jsem, že se to opakuje stále dokola. A ovlivnilo to práci na celý den.
Myslím, že nainstalované aplikace budu od teď používat, je to skvělé přirovnání. Pojďme se od takových klientů přesunout k něčemu příjemnějšímu. Jaká byla vaše opačná zkušenost s klientem, taková, která vás zahřála u srdce a přinesla radost z toho, co děláte.
Myslím, že teď po 20 letech je to v podstatě každá má klientka. Mám své klientky na stejné vlně, jak v té profesionální úrovni, tak i v té osobní rovině. Ukázalo se to třeba v letošním roce, kdy jsem řešil úmrtí tatínka, klientky byly neuvěřitelně vnímavé, pomohlo mi, že jsme společně třeba jen mlčeli. Nemusel jsem nic říkat a cítil jsem, že najednou dávají tu energii ony mně. Je úžasné, jak to funguje oběma směry.
Jste školitel pro značku Matrix a mimo jiné školíte také barvicí systémy, kolorimetrii apod., jaká je vaše nejoblíbenější barvicí technika a proč?
To je asi těžké takhle říct. Pokud se nejedná o jednotlivou barvu, tak mě baví v podstatě všechny. Líbí se mi, jak máme přístupy k různým technikám, je to úžasně variabilní. A jak jsem zmiňoval na začátku, kadeřničina je v podstatě technický obor a s vysoce individuálním přístupem. Neustále se učím a hledám nové způsoby, jak dosáhnout lepších výsledků pro toho daného klienta. A klientky to vnímají… a sledují nás. A ptají se, co nové jsme použili, co to je, je to nová technika, nový produkt. Což nám opět otevírá plno možností pro další komunikaci a zlepšení služby.
Myslím, že momentálně v barvení dominují spíše přirozenější techniky, jako je vykreslování volnou rukou, balayage apod. No a já tedy miluji, že je dnes na trhu k dostání spoustu různých pomůcek – ať už se jedná o různé hřebeny, podložky, měkké či tvrdé štětce… A samozřejmě velké množství různých technik a já bych sám nerad ustrnul na jedné. Snažím se vždy posouvat svou službu krok za krokem a tím i třeba pomoci konzervativnějším klientům a nasměrovat je časem k zajímavé technice, která ještě podpoří střih či barvu.
Když ještě zůstaneme u toho barvení a klientů, tak určitě i vám nosí klienti do salonu zábavné informace týkající se vlasů. Většinou takové ty mytické záležitosti, o stříhání vlasů za úplňku či majonézové zábaly…
Jasně, ten úplněk jsem slyšel několikrát… Asi nejvíc se mi stává, že klientky přichází na barvu s mastnými vlasy, protože je to „pro barvu lepší“. Což prostě není pravda. Mazový film, který se na vlasech vytvoří, je těžko propustný a vysvětluji klientkám, že je to skutečně pouze mýtus, a naopak to spíš nepomáhá. Ono samozřejmě to má dvě roviny, jedna je tato pohádka a druhá je ta, že klientka oddaluje mytí, protože ví, že jde ke kadeřníkovi…
Ah, to bylo úplně nastavené zrcadlo, taky mi to někdy nevyjde a lenost zvítězí (posílám omluvu svým kadeřníkům). Některé věci člověk přijme, aniž by se nad nimi zamyslel.
Rozhodně, a to se opět vracíme k té komunikaci 🙂
Jste v salonu, školíte, jak si to rozdělujete?
Teď to mám tak, že jsem čtyři dny v salonu a jeden den se věnuji školitelské práci. Dneska už se nejedná pouze o školení, ale i o přípravu materiálů, prezentací, různých technických záležitostí, pomáhám s odbornými překlady, přeci jen běžná angličtina a kadeřnické termíny je liší. Školím tak třikrát za měsíc.
Čemu se v rámci školení věnujete nejvíce?
Školím vlastně všechno, nejen barvu a melírovací techniky. Během posledních tří let jsem vytvořil koloristické školení, kde společně s kadeřníky nahlížíme pod pokličku běžných technik a procházíme ingredience, chemické procesy, celkově kolorimetrii a míchání barev, různé tóny a podtóny… a umožnili tak kadeřníkům pochopit z čeho barvy vychází a umožnit mu tak skutečnou personalizaci barvy pro klienta. A to nejen stran korekce podkladových pigmentů, výšky tónu, ale také např. textury vlasu. Účelem je zodpovědět na všechny ty otázky „proč“ a vědět, co se za každou tou tubou barvy skrývá a díky tomu své služby posunout dále a se stále lepšími výsledky.
V čem myslíte, že se mohou kadeřníci zlepšovat? Pokud budete vycházet ze zpětné vazby ze svých školení…
Řekl bych, že právě porozumění různým barvicím systému a návaznost dalších služeb. Kdy použít jaký přípravek, jak správně smývat, jak dlouho, jaká má být teplota vody, který šampon zvolit po určitě technice zesvětlování. Při barvení hýbeme s pH vlasu a podle toho volíme přípravky, aby barva déle vydržela, aby byla lesklá a déle krásná. Nové produkty většinou vyžadují oživit si znalosti.
Může se pak stát, že máte v ruce skvělé produkty, ale protože jste vymývali zesvětlovací přípravek z vlasů krátkou dobu, nebo nepoužili ten správný šampon, tak barva nevydrží. Je potřeba znát, jak produkty pracují s pH vlasu, jak snížit alkalitu, kterým přesně přípravkem, aby barva vydržela. Takže za mě určitě je potřeba věnovat trochu více pozornosti znalosti pH – jaké má barva pH, jaké zesvětlovací prášek, jaké toner. Teď jsou velmi populární kyselé tonery, které vám pomohou snížit pH, tak je tomu potřeba přizpůsobit svou rutinu. A to bývá občas problém, protože kadeřník má zaběhlý svůj postup, jede si ve svých kolejích a najednou přijde změna. A to může být náročné.
Kadeřník by měl mít vždy otevřenou mysl novým informacím, technologie se mění, produkty se vyvíjí. Můžeme se podívat na pre-bonded technologii, jak se rychle rozšířila a nyní je již téměř ve všech barvicích produktech.
Vzdělávají se kadeřníci pravidelně?
Určitě. Je velká skupina kadeřníků, která se vzdělává opravdu pravidelně, chodí na školení, aktivně se zúčastňují. Ale samozřejmě existují také takoví, kteří sice na školení přijdou, ale nechtějí se zapojit, přišli se jen podívat, případně mají pocit, že tak, jak to dělají oni, je to dostačující a není třeba na tom nic měnit. Tam s tím je těžké něco dělat.
Takto to asi funguje všude, dopředu se posunuje ten, který má zájem a je aktivní.
To rozhodně. Pokud kadeřník chce, těch zdrojů je spoustu a vždy se máte co dovědět. Vnímám to i u svých kolegů, že často děláme chybu i my školitelé. Někdy si řekneme, že tohle už jsme opakovali tolikrát, že to už ani není potřeba říkat. Ale to je chyba. Je lepší to vždy zopakovat. Informací kolem nás je tolik, že se může stát, že už to někde zapadlo a my to připomeneme a najednou to může být ten „aha“ moment, který je posune dál.
To je asi u všeho. Když se člověk snaží pojmout hodně informací, tak už mozek trochu vypíná.
Přesně tak. Zjistil jsem to hned u svého prvního dlouhého školení, snažil jsem se předat co nejvíc informací, ale bylo to super, nabité informacemi, ale bylo jich prostě moc najednou. A u druhého už jsem to udělal jinak a nechal jsem kadeřníky „hrát“ – ukazovali jsme si všechno na lego kostičkách, kde jsme si představili proteinové vazby, nebo třeba mušelínový pásek, kde si vyzkoušeli pigmentaci barvy, nebo třeba šumivé kapsle, které imitují sílu oxidantu. Prostě taková malá laboratoř. A fungovalo to naprosto skvěle! Najednou těch informací bylo stejné množství, ale přístup byl jiný a kadeřníci mohli vypnout od svého řemesla a nasát vědomosti přes něco, co nemá s vlasy nic společného. A v té hlavě to zůstane déle.
To je skvělý nápad. Probíráte na školení také vztah kadeřníka a klienta? Bavili jsme se hodně o komunikaci, tak by mě zajímalo, jak pomáháte kadeřníkům, aby komunikovali nové služby, jak by je měli zařadit do svého portfolia apod.
Probíráme, je to součástí know-how a komunikace, kterou by měl mít kadeřník zvládnutou. Jakmile bude kadeřník znát produkt, jeho účinky, výhody a nevýhody, tak je to pro něj perfektní odrazový můstek pro další komunikaci a hlavně konzultaci.
Můžeme si to ukázat třeba právě na těch kyselých tonerech. O tom se dá povídat dlouhou dobu velmi odborně, ale také se to dá představit klientce tak, aby ji to zaujalo, aby měla o službu zájem. Ta služba je skvělá, po použití kyselého toneru snížíte pH vlasu, pomůžete proteinovým vazbám, uzavřete vlasovou kutikulu, zvýšíte lesk i prodloužíte trvanlivost barvy. To jsou stěžejní informace, které můžete předat dál a edukovat tak své klienty.
Takže pro mě zavádění jakékoli nové služby je o tom mít dostatek informací na straně kadeřníka a nebát se je předat dál. A edukovat klienta 🙂 Protože poučený klient je ideální klient, se kterým je radost pracovat.
Pojďme se ještě chvíli vrátit k těm tonerům. Zkuste vysvětli mně, klientovi, proč je vlastně tónování vlasů tak důležité? Co to znamená pro moje vlasy? Jak by to měl kadeřník umět vysvětlit, protože já jako klient bych to mohla vnímat jako něco, co stojí víc peněz a vlasy už mám přeci odbarvené, ne?
Tak ano, jsou to finance navíc, ale jsou určitě dobře investované. Toner, to je personalizace a individualita pro každého jednotlivého klienta. Máte určitý tón pleti, její podtón, jste studený či teplý typ, pigmentové flíčky, olivový tón pleti a toner harmonizuje barvu vlasů s barvou pleti, umožní vyzdvihnout vaši krásu či neutralizovat nežádoucí projevy stárnoucí pokožky. A zároveň se stará o zdraví vlasu. Zesvětlující směsi jsou hodně alkalické, pH stoupne hodně nahoru a začnou se bortit proteinové vazby, právě nyní nastupuje toner, který pomáhá snižovat pH, má pre-bonded technologii, takže ochrání vazby, vlas je pevnější a díky tomu i lesklejší. Musíme si představit, že kutikula vlasu je po zesvětlení otevřená jako šiška a pokud nesnížím pH za pomoci kyselého šamponu či toneru, tak mi budou ty molekuly barvy utíkat, rozpojí se mi vazby a vlas velmi rychle vybledne a bude poškozený.
Dalším pozitivem toneru je přizpůsobení barvy vlasů individuálnímu tónu pleti, neutralizaci různých podtónů, ať je to žlutá, mosazná, červená.
Ještě se zeptám. Říkal jste, že jako kadeřník pracujete už nějakých 20 let. Za tu dobu vám určitě prošlo rukama spoustu inovací. Co byste označil za největší pokrok posledních let? A je takový aktuální?
To je těžké, ale řekl bych, že bych vybral pre-bonded technologii, která si myslím, že již je nedílnou součástí našich chemických procesů. Trochu s tím souvisí to know-how, možná se trochu opakuji, ale pokud po tom kadeřník nepátrá, tak se nedozví, že tato technologie, která pomáhá udržet integritu vlasu při chemických procesech, ať už se jedná o zesvětlování nebo barvení, je integrovaná do téměř všech barvicích produktů. To vnímám jako hodně přelomový okamžik.
A pro mě osobně je to určitě velké portfolio zesvětlujících prášků. Už to není jeden produkt, ale různé produkty vhodné pro různé techniky, třeba produkt pro techniky volnou rukou, který obsahuje kaolin, takže nestéká po vlasech, neotiskne se, nezasychá, dovolí mi být precizní.
Jak relaxujete a nabíráte energii pro další dny?
Máme dva psy a zahradu, miluji ten klid a ticho, když přijdu domů. A také jsem gamer. Takže rozhodně mým odpočinkem je hraní her, už 12 let je velkým fanouškem War of Wacraft.
Kdybyste mohl o čemkoli vědět víc, co by to bylo?
Určitě posmrtný život.
Jaké je nejlepší místo na zemi?
Můj domov, to je můj největší relax. A také Kréta, fascinuje mě její historie a ta myšlenka, že zatímco v Evropě jsme hrabali kořínky, tak měli třípatrové budovy a koupelnu s tekoucí vodou.
A místo, kam byste se chtěl podívat?
Kalifornie a Star Wars park v tamním Disneylandu, jsou tam repliky lodí v životní velikosti, jako třeba Millenium Falcon, to bych chtěl vidět.
Jakou hudbu nejraději posloucháte při práci nebo ve volném čase?
Nemám úplně nějaký oblíbený žánr, poslouchám hodně různorodé muziky.
Jaká kuchyně je vaše nejoblíbenější a máte nějaký oblíbený pokrm?
Česká! Miluju svíčkovou, knedlíky, guláš.
Jaký film máte nejraději?
Mám rád fantasy, takže Pán Prstenů, Harry Potter, Hry o trůny, teď sledujeme Rod draka, Stranger Things. Co nemám rád jsou detektivky, snažím se v lidech vidět to lepší 🙂
Jak byste popsal sám sebe třemi slovy?
Empatický, puntičkář a přátelský.
Děkuji za rozhovor!