Instagram, magické zaříkadlo všech marketingových odborníků a hlavní nositel vlajky „social media“, je tomu skutečně tak? A potřebujete jako kadeřnický salon mít účet na Instagramu? A co vlastně na něj dávat a jak se k němu chovat?
Již dříve jsme si na blogu i v časopise ukázali, jaké sociální sítě existují a jaké trendy jimi hýbou. A věříme, že jsme se rozhodli, že nebudeme jen konzumenty obsahu sociálních sítí, ale hlavně tvůrci, kteří přináší svým sledujícím nějakou přidanou hodnotu.
Náš malý průzkum ukázal, že ve velké většině preferujete Instagram před ostatními sítěmi, tak se zaměříme jako první právě na něj. Ukážeme si, jak nakládat s trendy, co vlastně lidé na Instagramu hledají, kdo dělá skvělý obsah a kde se můžete inspirovat a o na sítě vlastně dávat. Také jsme si udělali takový malý audit vašich účtů a shrnuli jsme naše poznatky do takových 5 kategorií, na které byste si měli dávat pozor.
trendy
Začneme trendy. Už minule jsme si říkali něco trendech a pro Instagram do platí dvojnásob. A to jsou videa ve všech podobách! Přiznejme si, že jako konzumenti obsahu na sociálních sítích preferujeme spíš pohyblivé obrázky, než ty statické a pokud se ještě u toho pobavíme či poučíme, vydržíme u nich i několik dlouhých minut (a klidně i hodin). Kolika z nás se již stalo, že jsme otevřeli mobil jen na chvilku a najednou bylo o dvě hodiny a sto videí víc?!
BTS neboli „behind the scenes“ fotografie nebo videa. Jako konzumenti se rádi díváme na krásné interiéry, perfektně oblečené lidi i zajímavé líčení či účesy. Ale co skutečně rádi vidíme je to, že za tím krásným interiérem je nepořádek na druhé straně místnosti, že ten perfektně oblečený člověk si občas oblékne jen džíny a tenisky a vyrazí na nákup, že za těmi načesanými vlasy jsou nejen hodiny práce, ale také několik příčesků…
A samozřejmě v našem oboru jsou vyhledávané různé tutorialy, ať již pro klienty nebo pro profesionály. Návody na jednoduchý culík, jak udělat plážové vlny, jak se starat o svůj příčesek, jak správně použít kulmu, co dělat, když nemám po ruce gumičku na vlasy, a i třeba jak správně použít pinetky.
co lidé na Instagramu hledají
A co vlastně lidé / konzumenti obsahu na Instagramu hledají si můžeme rozdělit na dvě takové části – pobavení a poučení. Chtějí se něco naučit a chtějí si odpočinout. A my jim můžeme poskytnout obojí, jak zábavu, tak informace. A ne, tím nemyslím, že byste měli začít tančit v salonu a rozpustile se u toho usmívat. Můžete, pokud je vás to baví, směle do toho! Ale pokud to není zrovna váš šálek čaje, tak se tím netrapte, své sledující můžete obohatit i jiným způsobem.
kdo je můj ideální klient
Naprosto zásadní otázka, kterou byste si měli položit, když zakládáte nový účet na Instagramu nebo si děláte audit toho stávajícího. Kdo je můj ideální klient? Komu je určený obsah, který chci přidávat? Na koho cílím svoje příspěvky?
Ale ještě před tím si je potřeba položit jiné otázky. Kdo to vlastně je ten ideální klient? Co ho definuje? A proč ho vlastně potřebujeme znát?
Jedním ze základů podnikání je znalost tzv. cílové skupiny a ideálního zákazníka / klienta. To jsou lidé, kteří vašemu podnikání přináší peníze, nakupují vaše služby a využívají vašich produktů. Cílová skupina je pak soubor takových ideálních klientů. Tento ideální klient nám pomáhá udržet směr, kterým se ubírá naše podnikání. Na trhu je nepřeberné množství klientů, ale také kadeřnických salonů a klient tedy má docela velký výběr, kam zamířit. Ale my chceme jen určitou skupinu z těchto lidí a zde právě přichází na řadu náš „ideální klient“.
Podívejme se na své stávající klienty a zkusme vypozorovat, zda je mezi nimi nějaká spojitost, co je k nám přitahuje a čím přitahují nás, jak jsou staří, kde bydlí, jaké mají zájmy, jaké služby si u nás kupují a o čem mluví. Na druhé straně si řekněme, jaké klienty bychom chtěli obsluhovat, jaké služby bychom nejraději poskytovali. Ve své mysli si vytvořme fiktivního klienta, pojmenujme si ho a snažme se být co nejvíce konkrétní.
Náš ideální klient pak může vypadat např. takto: Sylvie, majitelka obchodu s módou, je jí přes 30 let, má jedno dítě, většinu času tráví hledáním nových módních trendů, preferuje spíš bio potraviny, zajímá se o ekologii, sleduje sociální sítě a je na nich aktivní, umí velmi dobře anglicky a hodně cestuje, o své vlasy se dobře stará, dá na doporučení kadeřníka a věří mu.
V tuto chvíli je naše imaginární Sylvie klient, kterého chceme získat a udržet. A tomu přizpůsobíme také své služby, ceník i webové stránky a sociální sítě. Sylvie je ta, na kterou budeme cílit.
Můžeme celý tento proces také otočit a zaměřit se na to, co bychom rádi dělali my. Tedy na naši ideální práci a tím najdeme i svého ideálního klienta. V ideálním případě chceme např. zejména barvit vlasy a milujeme výrazné barvy a chceme tedy spíš klienty, kteří jsou odvážní, nebojí se barev, rádi experimentují, znají cenu služby a dokáží se o své vlasy postarat. Tedy i náš obsah na sociálních sítích půjde tímto směrem.
To už je poměrně jasné, že?
co můžete svým sledujícím nabídnout
Máme tedy směr (ideálního klienta) a nyní potřebujeme nápad, co tedy vlastně na ty sítě dávat. Jsme kadeřníci, takže je to jasné, hlavně vlasy. Ale co dál? Tady je potřeba si uvědomit, že to, co my víme, většina našich sledujících neví, není to jejich odbornost. Praktický lékař vyléčí naše drobné neduhy, ale s vlasy mu spíše poradíme my, stejně tak jako ortopedovi, právníkovi či moderátorovi.
Odpovězte si schválně na otázku – kolikrát denně vysvětlujete, jak si správně umýt vlasy a jak si je správně vyfoukat? Nebo třeba i to, jak se starat o barvené vlasy a na jakou teplotu používat žehličku na vlasy. Nebo třeba proč se naučit foukat vlasy fénem a ne kulmokartáčem… Je toho tolik, co každý den vysvětlujete a je toho tolik, co víte vy a o co se můžete podělit.
Všechny tyto informace jsou vaší studnicí vědomostí, o kterou se můžete podělit. Stačí krátké informace, krátká videa, kde nemusí být vidět váš obličej (to je totiž nejčastější obava), dokonce nemusíte ani mluvit, jen napsat popisky. A ano, ze začátku je to těžké, to rozhodně nepopíráme, než si člověk najde svou rutinu a přestane se bát, tak to je náročné, ale stojí to za to.
koho sledovat
Ve vodách českého Instagramu je spoustu skvělých příkladů, koho sledovat, co dělá, odkoukat, jak se ke všemu staví, tedy z řad kadeřníků a stylistů. Vybrali jsme takové, kteří mají výborná krátká videa či příspěvky a kde se můžete inspirovat.
A jaké účty sledujete vy, která vás inspirují?
Cover photo by Nathana Rebouças on Unsplash