Návštěva kadeřnického salonu je pro většinu z klientů relaxace, zážitek, touha po nových vlasech. Za kadeřníkem ale chodí také se svými touhami, šťastnými chvílemi i starostmi. Nebo společně s vámi příjemně mlčí a užívá si skvělý servis.
Aby ale náš servis byl opravdu skvělý, je potřeba se zaměřit nejen na potěchu duše našeho klienta, ale také jeho vlasů. Ne nadarmo se říká, že vlasy jsou koruna krásy (nejen každé ženy). Jakmile nejsou vlasy v úplném pořádku, vypovídá to o tom, že se někde něco děje, co by se dít nemělo. Může to být nevhodně zvolená kosmetika, ale také další změny v životě klienta. Jak to ale zjistíme? Na co a jak se vlastně máme ptát? A co na to klient?
V minulém článku jsme se věnovali konzultaci. Ukázali jsme si, že konzultace nám může dát směr, kterým se vydat, abychom dokázali nabídnout každému klientovi tu jeho cestu, najít to nejlepší právě pro něj. A diagnostika je služba, která na takovou konzultaci navazuje. My už víme, kam chce klient se svým účesem směřovat, jaká jsou jeho tajná přání, jeho oblíbené barvy i střih. Nyní nastává okamžik, kdy potřebujeme zjistit, v jaké kondici jsou vlasy, čím si prošly, jaká je pokožka hlavy… no, zdá se, že je toho hodně, ale přináší to neuvěřitelné množství informací, které mají pro další práci cenu zlata. Proč? Protože pouze v případě, že budete znát historii vlasu, můžete vytvořit je nejlepší barvu a navrhnout nejlepší postup. A věřte mi, že klienti to ocení.
Proč diagnostika?
Proč je vlastně diagnostika důležitá? Konzultací zjišťujeme preference klienta, jeho představu o výsledku, nastiňujeme cenu a časovou náročnost, diagnostika nám pak pomáhá určit, jak se k takovému výsledku dostaneme a co pro to budeme potřebovat. Vlasy si v sobě udržují historii, která sahá několik měsíců do minulosti, je tedy potřeba se důkladně připravit zejména před barvením, a to i pokud k vám klient chodí pravidelně. A určitě v této po-lockdownové době je to potřebnější více než kdy jindy. Diagnostika nám tedy určuje, co si můžeme k vlasům a vlasové pokožce dovolit stran např. barvení, aby nedošlo k poškození a narušení a naopak, abychom dosáhli ideálních výsledků.
Na co se tedy potřebujeme jako kadeřníci zaměřit? Celou diagnostiku můžeme rozdělit na několik sekcí – vlasy, vlasová pokožka a zdravotní stav.
DIAGNOSTIKA VLASU
Diagnostiku začínáme u samotných vlasů a potřebujeme zjistit několik zásadních informací, ze kterých budeme vycházet při plánování našeho dalšího postupu při barvení.
typ vlasu
Vlas můžeme např. rozlišit na jemný, normální, hrubý, porézní. Proč je tato informace důležitá? Pojďme se bavit o dvou základních rovinách, jednou je nasákavost a jednou je lámavost světla ve vlasech. Každý typ vlasu pohlcuje vodu jinak, čím je vlas poškozenější, tím větší množství vody přijme, a to má vliv při barvení. Např. v případě přelivu či demi-permanentní barvy jemné vlasy chytnou mnohem lépe než vlasy silné, sklovité, tam nebude výsledek téměř vidět. Lámavost světla ve vlasech pak odkazuje k tomu, že na jemných (tenkých) vlasech může výsledný odstín působit tmavěji, než jsme očekávali a na hrubých naopak světleji. Světlo se v nich totiž láme jiným způsobem.
přirozená textura vlasu
Jsou vlasy přirozeně vlnité, kudrnaté, rovné? To je informace, kterou potřebuje kadeřník vědět. Každý vlas má jinou strukturu, vlastnosti, např. kudrnaté vlasy jsou náchylnější k přesušení, unesou méně mechanického poškození a při barvení unesou mnohem méně, než vlasy přirozeně rovné. Může se stát, že klientka přijde s perfektně vyžehlenými vlasy a pokud se nezeptáme na přirozenou texturu, můžeme se při barvení dočkat nepříjemných překvapení.
výška / hloubka přírodních vlasů
Jak zjistíme původní barvu? Většina se podívá do pěšinky, případně kolem obličeje v kontuře, ale pozor, zde jsou vlasy nejvíce vystavené okolí (tepelně poškozené, zesvětlené od slunce), jsou tedy světlejší. Pro reálnou představu je potřeba se podívat do hlubších vrstev, ideálně v zadní části hlavy, na týle, zde více odpovídají původní barvě vlasů.
procento šedivých vlasů
Citlivá informace pro některé klienty, ale pro kadeřníka opět důležitá. Šedivý vlas má svá specifika a pokud je šedivost více než 50 %, je potřeba tomu upravit také následné barvení.
historie vlasů
Potřebujeme vědět dlouhodobou historii vlasů, tedy ne od posledního barvení před dvěma měsíci, ale zkusit se vyptat ještě dále (záleží tedy na délce vlasů a požadované službě). Používá klientka barvu z drogerie? Nebo je to kombinace kadeřník-drogerie či drogerie-kadeřník? Jak je to dlouho? Jaký proces tam byl? A nejdůležitější! Byly vlasy v minulosti zesvětlované? Používáte nějaký kondicionér / styling pro oživení barvy? Měla jste někdy trvalou, kdy asi? Nechala jste si dělat někdy keratin? Používáte hennu?
Bez těchto otázek byste se zejména u nové klientky neměli vůbec pouštět do barvení. A některé z otázek je vhodné pokládat i pro stávající klientky, zejména ty týkající se přímých pigmentů v různých barevných kondicionérech a sprejích. Přímé pigmenty se chovají trochu jinak než běžné oxidační barvy, mohou se ve vlasech vrstvit a zejména popelavý či modrý pigment má tendenci se zachytávat ve vlasech. Tyto informace nám říkají, zda máme rovnou začít tím, že vlas vyčistíme. Je na místě si také říct, zda nepředcházet všem možným problémům a u nové klientky vždy naplánovat čištění vlasů jako první krok již při konzultaci.
Poznámka nejen pro klienty
Otázka „byly vlasy v minulosti zesvětlované?“ je poměrně zásadní, ale hodně klientů ji tak nevnímá. Je nutné si uvědomit, že jako neodborník nevnímají, že pokud se např. po zesvětlení na vlasy aplikuje tmavá barva, tak to neznamená, že to zesvětlení zmizelo a není tam. Jednou zesvětlený vlas je zesvětlený vlas, který prošel chemickým procesem a dokud neodroste nebo se neustřihne, tak tam to zesvětlení prostě je. Již má vlas změněnou strukturu a při dalším barvení u nového kadeřníka to může způsobit problémy a další poškození vlasu, někdy až jeho krepatění či odlítání zejména jemných vlasů kolem kontur. Stejně funguje i prohlášení „měla jsem blond, ale to už je odrostlé“. Jako klienti máme představu, že barva je za pár týdnů pryč. Ale při dalším dotazování zjistíme, že to zas až tak pravda nebude, protože ta naše blond je 2-3 měsíce stará a rozhodně odrostlá není.
způsob domácí úpravy
Zde potřebujete zjistit, jaké má klientka domácí návyky při péči o vlasy. Jakou používá kosmetiku (profesionální vs. drogérie), zda pravidelně používá kondicionér, masku, produkty pro termální ochranu, zda vlasy pravidelně fouká, jestli je žehlí či natáčí, na jakou teplotu vlasy žehlí. Vlasy pravidelně žehlené jsou více poškozené (a zejména ty bez použití tepelné ochrany) a to také slouží pro správný postup při barvení a další péči.
Běžně lze nastavit žehličku od velmi nízkých teplot až do 220 stupňů Celsia. A když se zeptáte klientů, jakou teplotu si nastavují, co vám nejčastěji odpoví? Ano, z našeho interního výzkumu vyplývá, že nejčastější odpověď se pohybuje kolem čísla 200! Chtějí mít vlasy vyžehlené rychle, tak vyšší teplota je lepší, ne? Mno, pokud se s tím setkáte i u vás, zkuste použít přirovnání k troubě. Např. na 160 stupňů se peče většina dezertů či masa. A můžete si také o takto rozehřátou troubu pěkně spálit ruce. Co asi ty vlasy zažívají u vysokých teplot…
test elasticity
Tento test pružnosti vlasu nám určí, jak na tom vlas je stran hydratace a proteinu, tedy jak moc zdravý ten vlas je. Provádí se v mokrém stavu. Pokud vlas lehce pruží a přirozeně se vrátí do své původní podoby, je vše ok. Vlas, který nepruží a při natáhnutí ihned praskne, chybí mu hydratace, má málo vody. Pokud nepraskne, ale naopak se natahuje a natahuje a poté se vrací zpět zkroucený, chybí mu protein. Vyzkoušejte na více místech, ať víte, jakou péči máte doporučit a zda není vlas třeba jen suchý v koncích.
Toto vše pak spojíme do jedné informace, tak už stavíme velmi slušný základ pro barvení a výdržnost barvy a výsledek. Díky tomu se vyhnete barvení s překvapením a adrenalinovým zážitkem zdarma.
DIAGNOSTIKA POKOŽKY HLAVY
Vlasová pokožka je živnou půdou pro zdravý vlas. Pokud není v pořádku pokožka, nemůže být ani v pořádku samotný vlas.
stav pokožky
Nejprve se podíváme, v jakém stavu je pokožka hlavy. Zkontrolujeme zda není dehyratovaná, pergamenová, jakou má barvu, zda není zarudnutá, jestli jsou zde lupy či stroupky, pupínky, zda není mastná. Kontrolujeme povrch po celé hlavě, tedy ne jen v pěšince, ale také kolem vlasové linie, na krku, podíváme se na dekolt, na uši, na ruce. Vidíme začervenání? Ložiska suché kůže? Ekzém?
Často se stane, že klient přijde s tím, že se mu mastí vlasy a chce šampon na mastné vlasy. Ale je tomu skutečně tak? Odpovídá tomu pokožka hlavy? V tu chvíli musíme zkontrolovat, zda je tam zvýšená tvorba mazu, zda je kůže v pořádku a teprve poté můžeme doporučovat nějakou kosmetiku.
změny na pokožce
Ptáme se na subjektivní pocity, zda pokožka svědí, či pálí, zda se objevily nějaké změny v poslední době, které dříve nebyly. Zajímat nás budou i např. alergické reakce na prací prášky, které by mohly znamenat, že je klientka citlivá na některé chemické složky a je určitě na místě provést test citlivosti na barvu.
poranění pokožky
Díváme se také po zraněních, která by mohla být na pokožce hlavy. Pokud ano, můžeme tomu přizpůsobit techniku, či vybereme jemnější štětce, špičku apod. Vše, abychom klientům poskytli ten nejlepší možný servis.
ZDRAVOTNÍ STAV
Dostáváme se k poměrně citlivé oblasti a některým kadeřníkům a klientům může být nepříjemné o zdravotním stavu hovořit. Zde je dobré si uvědomit a opravdu dobře komunikovat, že taková informace má pro kadeřníka opravdu zásadní hodnotu, neboť některé změny mohou ovlivnit výsledek barvení. Je lepší překonat strach a zeptat se než pak řešit následné reklamace.
Klienti se svými kadeřníky sdílí spoustu intimních záležitostí, proč se tedy nezeptat na věci, které jsou důležité pro naši službu.
životní styl
Drží klientka nějakou dietu? Upravila jinak svůj jídelníček? Nebyla náhodou ve velkém stresu? Jak často pije?
Stres
Hodit vše na stres, to už je takové zažité pravidlo, že už to skoro nikdo nebere vážně… „no jo, stres, to víš“, velmi obvyklé prohlášení. Ovšem je třeba si uvědomit, že spousta problémů těla je založena právě na post-stresové reakci. Stres, to je reakce těla na nebezpečí, příprava k útěku, vyplavení hormonů a dlouhodobý stres vyvolává různé tělesné obtíže. Může tedy být prvopočátkem např. padání vlasů, ekzému, různých kožních projevů, které naruší ochranný film pokožky a tím umožní lepší přístup různým bakteriím. V samotném léčení se pak soustředíme na projevy, ale nikoli na příčinu. Je tedy potřeba myslet i na toto. Potřebujeme zkombinovat podpůrnou léčbu s duševním wellness. Pokud nebude v pořádku tělo, nebude v pořádku ani vlasová pokožka a nakonec ani vlasy.
léky
Bere klientka pravidelně nějaké léky? Proběhla v nedávné době (cca 6 měsíců zpátky) nějaká léčka antibiotiky, operace, narkóza, či hormonální léčba? Nějaké doplňky stravy? Je potřeba si uvědomit, že vše, co jíme, jaké léky bereme, to vše se ukládá ve vlasech a lze z nich zjistit (vzpomeňme na detektivky). Můžete tedy narazit na to, že klientka má vlasy zdravé, nebarvené, dobře se o ně stará, ale stejně jako takové neupravitelné, chlupaté, obtížně stylované.
pracovní prostředí
Možná se vám to zdá jako zbytečná otázka, ale představte si situaci, kdy k vám přijde klientka, že má mastné vlasy a že na to něco chce. Vy uděláte diagnostiku a nenajdete zvýšenou tvorbu mazu, klientka nepoužívá nic, co by jí vlasy mastilo a zatěžovalo, ale vlasy jsou mastnější. Jednoduchým dotazem na zaměstnání zjistíte, že pracuje v kuchyni a tedy její mastné vlasy jsou způsobené vnějším prostředím – výpary, stažené vlasy pod přikrývkou hlavy…
voda
Jakou má klienta doma vodu – je hodně mineralizovaná, normální či upravovaná z domácí čističky? Chodí se koupat do bazénu? Nebyla třeba u moře? Musíme pamatovat na to, že např. chlor z bazénu může způsobit nejen zelenání vlasů, mineralizovaná voda pak v blond vlasech vytváří žluté až měděné nádechy. Musíme tedy čistit vlasy.
KAMERA
Některá kadeřnictví jsou vybavená také speciální kamerou, díky které se mohou podívat ve velkém detailu na vlasovou pokožku a vlas a identifikovat tak případný problém. Pod lupou lze vidět pokožku hlavy, můžete vidět jednotlivé vlásečnice a kontrolovat tak prokrvení. U vytrženého vlasu vidíte kořínek a podle jeho tvaru, velikosti dokážete určit, zda je vlas zdravý. Vidíte, zda není obalen mazotokem. Kamera je skvělým prostředkem, jak provést diagnostiku opravdu detailně.
Za fotografie a popis děkujeme Petře Kubalčíkové ze salon Art Hair Design Olomouc, hlavní školitelce značky Oway ve službě Head Spa.
JAK DLOUHO TRVÁ DIAGNOSTIKA
Na papíře dlouho, ale ve skutečnosti dokážete všechny tyto informace získat do 15 minut. A těchto 15 minut navíc vám v kombinaci s konzultací ušetří spoustu starostí do budoucna a umožní vám poskytnout mnohem lepší služby. Pro kadeřníka je mnohem horší řešit, proč nechytla barva, proč sjel přeliv po vlasech nebo proč není klientka spokojená, i když barva je super (ale bohužel jí vlasy začaly padat a má je prořídlejší), nebo si klientka nedokáže sama vlasy doma upravit i přes náš super střih, barvu a styling, protože jsme neudělali diagnostiku kvalitně a neznáme její přirozený tvar vlasu. Než tedy řešit opravy, tak radši investujte čas do diagnostiky.
A zde více než kde jinde platí, že je potřeba komunikovat! Ze své pozice klienta vnímám jako problém nedostatečné vysvětlení, proč tyto informace potřebuje kadeřník vědět. Vysvětlete mi to, jste odborníci a já vám věřím a chci mít skvělou barvu a s kadeřníkem skvělý vztah.
Nejvíc se mi líbí přirovnání, že kadeřník je takový archeolog. Neustále odkrývá nové a nové vrstvy. Tak přeji všem úspěšné odkrývání a těším se na skvělé barvy.
Cover photo @Shutterstock