Vítejte u fenoménu, kterému se budeme věnovat celý tento rok! Věříme, že všichni jste se již s Instagramem potkali, určitě máte třeba osobní účet a na této sociální síti si hledáte inspiraci pro svou práci, tipy na cestování či jen sledujete své známé a zajímavé osobnosti.
Historie
Trochu té historie na začátek, ale opravdu jen trochu. Instagram vznikl v roce 2010 jako platforma pro sdílení fotografií doprovázených krátkým textem. V prvních dvou měsících získal milion uživatelů, za rok to bylo již deset milionů a nyní se blíží miliardě! A to už stojí za to tam být, ne? V našem regionálním měřítku se jedná o přibližně milion aktivních uživatelů Instagramu a většina z nich zde hledá nejen pobavení, ale také služby, produkty a doporučení. Tato nejrychleji rostoucí sociální síť je skvělou příležitostí pro to objevovat a být objeven, dávat rady a tipy a také je aktivně hledat.
Začínáme
Jste na Instagramu? Skvělé! A máte tam svůj business profil? Ne? Ale to je chyba! Pokud chcete získávat nové klienty, hýčkat si ty své současné a prezentovat se, není na internetu lepší místo, než je právě tato sociální síť. Je to příležitost objevovat nové lidi, postupy, tipy a triky a také se zviditelnit.
Než se rozběhnete stahovat aplikaci, řekněme si, že Instagram je založený na fotografiích a videích, jeho obsluha je poměrně nenáročná, ale je dobré se zorientovat a mít plán, proč chci Instagram používat. O tom si řekneme v některém z dalších dílů.
#1 APLIKACE
Instagram je mobilní aplikace, je zdarma ke stažení na AppStore i GooglePlay. Máte? Skvělé! Dalším krokem je založení účtu. Můžete se přihlásit přes svůj Facebook nebo si vytvoříte přihlašovací jméno pomocí emailu. Po instalaci klikněte na ikonku a aplikaci si otevřete.
#2 UŽIVATELSKÉ JMÉNO
Při přihlašování si musíte zvolit své uživatelské jméno a je dobré si ho rozmyslet předem. Mělo by být maximálně jednoduché a zapamatovatelné, takže žádné dlouhé názvy plné číslic a náhodných písmen. Vaši klienti vás budou chtít na fotkách označovat a bylo by tedy dobré, aby nemuseli dlouze pátrat po tom, jak to mají udělat. Vyberte takové, které představuje buď salon, který vlastníte, či vaše jméno, pokud pracujete na smlouvu či živnostenský list.
TIP: Pokud již máte svůj účet, na kterém sdílíte své osobní fotografie, určitě si založte druhý, byznys účet, určený pouze pro vaše kadeřnické služby! Věřte nám, je to ta nejlepší možná varianta, klient sice rád vidí i do vašeho soukromí, ale jsou fotografie, které by nikdy vidět nemusel 😉 A nebojte, Instagram vám umožňuje se bezproblémově přepínat mezi oběma účty.
#3 JMÉNO
Na Instagramu máme možnost zadat ještě jméno. Zde byste určitě měli zadat celý název salonu či své jméno. Je to důležité zejména při vyhledávání. Představte si, že máte salon, který se jmenuje Kadeřnictví Krásná paní, ale váš nick je odlišný, třeba @marukaderko. Pokud tedy někdo začne psát „krásná paní…“, protože o vás někde slyšel, tak nic nenajde. Když ovšem do jména zadáte celý svůj název kadeřnictví (či své celé jméno), tak budete mít rozhodně lepší šanci, že vás váš klient najde.
#4 PROFILOVÝ OBRÁZEK
Zde si uvědomte, že profilový obrázek je malé kolečko, měl by tedy být jednoduchý a výrazný. Hodí se logo salonu či vaše osobní fotografie, ideálně ostrá, v dobrém světle a nerozmazaná.
#5 POPISEK/BIO
Napište krátký popis, bio, co vás charakterizuje, aby si člověk uměl představit, co ho na vašem Instagramu čeká. Nezapomeňte vyplnit webovou adresu – můžete tam dát buď webové stránky, nebo Facebook. Je to jediná možnost, kde se klient může prokliknout, je tedy dobré poslat je tam, kde je buď vaše portfolio nebo ceník či možnost objednání. Součástí popisku může být také hashtag (to je tento znak – #), ideální je nějaký, který budete dávat ke každé své fotce a bude vás definovat, třeba #KadernikPraha nebo #StylistkaVera. Tento hashtag je proklikávací a pod ním se pak zobrazí všechny fotografie, které jsou vložené s tímto popisem.
TIP: Už jste asi v této chvíli zjistili (nebo zjistíte), že v popisu se vše napíše jako jedna věta. Máte dvě možnosti – buď text napíšete v poznámkách na mobilním telefonu a překopírujete, nebo nesmíte zapomenout, že za tečkou či emoji neuděláte mezeru a rovnou dáte enter. A určitě používejte v popisku obrázkové emoji nebo znaky, ať to není nuda. Ale zase to nepřehánějte…
#6 FIREMNÍ PROFIL
Instagram můžete mít také jako firemní. Co to pro vás znamená? Podobně jako na facebooku budete mít možnost sledovat statistiky svého profilu, prokliky na web a prohlížení. Můžete sem také přidat tlačítka s kontaktním emailem, telefonem či adresou. K tomu všemu potřebujete jen mít svou Facebook stránku (stránku salonu/kadeřnictví). Přepnutí na firemní profil najdete v nastavení, v oddílu Účet – Přejít na firemní profil. Určitě doporučujeme! Firemní profil nabízí více možností a můžete také své služby propagovat za velmi rozumný peníz a dostat se tak do povědomí širšího publika. A rozhodně jej nedávejte jako skrytý, rozhodně to neprospívá obrazu vašeho podnikání.
TIP: U firemního profilu si správně zvolte kategorii, kam vaše podnikání patří. Máte na výběr z několika možných a mezi nimi je i „hairstylist“ či „artist“.
#7 PRVNÍ PŘÍSPĚVEK
Určitě přidejte pár fotografií, než se budete chlubit svým novým Instagramem. Ideální jsou hezké fotky vašeho salonu, určitě budou klienti rádi také za vaši fotku. Základní zobrazení je 3 x 3 fotografie. Připravte si tedy prvních 9 fotografií ve velmi dobré kvalitě, nerozmazané, na začátek kombinujte fotografie salonu a svých prací, přidejte jednu svou fotografii, kde se v popisku krátce představíte.
#8 HASHTAG
Pořád se o nich mluví, ale co to vlastně je? Hashtag je vlastně označení, co na fotce je, kam ji má Instagram zařadit, jsou to takové katalogové ukazatele. A jaké k fotce dávat? Nejlepší je se podívat na nějaký podobný účet a projít si jejich hashtagy. Musíte se trochu vžít do kůže svého klienta a přemýšlet o tom, jak by vás hledal… Ano, jsou hodně populární anglické názvy, ale české rozhodně neopomíjejte. Maximální počet je 30 hashtagů k jedné fotce/videu, ale my bychom doporučili spíše se držet počtu 10-15, ať tam není přehashtagováno…
TIP: Mezi značku # a slovo hashtagu nedělejte mezeru, pokud máte vše správně napsané, tak se vám objeví taková nabídka, kde se hashtagy přímo nabízí. Začněte s kombinací českých a anglických hashtagů, bez diakritiky, třeba #kadernik #hairdresser #hairstylist #kadernictvi a určitě přidávejte i město, odkud jste, takže #kadernikbrno, #kadernictviliberec apod.
#9 FOLLOW/SLEDOVÁNÍ
Koho sledovat a koho ne, to je v současném podání Instagramu taková malá věda, ale nebojte se, složité to není. Máte výhodu, že znáte přesně okruh, kde se pohybujete, jste kadeřnický salon a zajímají vás ostatní kadeřníci, odborné časopisy a servery zabývající se kadeřnicinou, ostatní salony a inspirativní portály s účesy. Toho se držte! Na svém firemním profilu tedy začněte sledovat přesně tyto stránky. Proč to zdůrazňujeme? Instagram rád doporučuje účty, které mají společné zaměření, a tak se dostanete i vy mezi širší publikum a algoritmus vám bude doporučovat i zajímavé stránky sám od sebe ve vaší nabídce. Pokud budete totiž sledovat tu kadeřníka, tam kuchaře, cestovatele, sportovce a k tomu ještě profil s kočičkami a roztomilými pejsky, tak Instagram neví, kam vás má zařadit. Usnadněte mu práci a jasně svými zájmy řekněte, že jste kadeřník a milujete kadeřnickou práci! Tím i vás bude doporučovat a pokud začne váš potenciální klient sledovat nějaký jiný salon, automaticky se mu nabídne i ten váš 😉
TIP: Víte, že můžete také sledovat hashtagy? Ano! Klikněte na určitý hashtag, zobrazí se vám přehled fotografií a videí s tímto označením a nahoře můžete kliknout na sledovat a rázem víte, co se děje.
#10 PRAVIDELNOST
Jednou z důležitých zásad je pravidelnost. Zkuste určitě ze začátku přispívat alespoň jednou denně, o víkendu nemusíte. Proč? Instagram funguje na základě algoritmu, který vypočítává oblíbenost, pravidelnost, komentáře i srdíčka a podle toho zobrazuje obsah svým uživatelům a pokud se chcete dostat do povědomí, tak pravidelnost je základ.
#11 INSTAGRAM STORIES
Stories, neboli storýčka, to je další ze způsobů, jak dát nahlédnout fanouškům do vašeho podnikání a vašeho života. Tyto krátké příběhy zmizí za 24 hodin a jsou ideální pro zobrazování života v salonu, videí či malých tipů, novinek…
TIP: Jak zveřejnit story: u své profilové fotografie máte malé plus, tak to je ono. První story nahrajete právě přes toto plus a pokud chce přidat další fotku či video, tak klikněte na foťáček na hlavní straně vlevo nahoře, natočte video, či vyberte z galerie a vyberte možnost „přidat do stories“ a je to!
Máte hotovo? Hurá! A nyní dejte všem vašim fanouškům na Facebooku vědět, že máte také Instagram.
Pokračování příště…
A v dalším díle se budeme věnovat tomu, co sdílet na Instagramu, jaké máte možnosti, jaké jsou aktuální trendy, kde zjistit to, co potřebujete pro úspěch. A nezapomeňte sledovat náš účet@gris_magazine ♡ Už se těšíme na vaše příspěvky.
Cover photo by Le Buzz on Unsplash, edited by @luciescott