Pražská Akademie výtvarných umění hostila v loňském roce mezinárodní tým koloristů a stylistů značky KEVIN.MURPHY. V letošním roce se opět v Čechách fotila další kolece, tak se pojďme ještě ohlédnout za výsledky celého snažení, nádhernou kolekci COLOR.ME.
„Barva vlasů je v dnešní době vysoce personalizovaná. Chtěl jsem představit kadeřníka jako umělce, všechny barvy jsou poctivá ruční práce, styly jsou rozvolněné, téměř bohémské, lehké. Experimentovali jsme s přirozenou texturou a vytvořili takové looky, které nádherně zdůrazňují kvalitu barvy.“ – Kevin Murphy
Každý účes z kolekce představuje jinou techniku střihu a barvy, jiný styling, vše se dá použít v každodenní práci v salonu a stále zůstáváme na poli high fashion.
Při focení kolekce a při eventu v Praze jsem měla možnost se potkat přímo s Kevinem a podívat se nejen do backstage celé akce, ale také jsem měla možnost mluvit s ním při přípravě focení kolekce, při barvení a střihu a sledovat celý tým při práci. A bylo na co se koukat a ptát.
Kevine, proč právě Praha? Čím ti tak učarovala?
První impuls přišel již před několika lety, kdy se sem odstěhoval můj kamarád a pozval mě na návštěvu. Praha mi učarovala a když jsem hledal místo pro jednu ze svým kolekcí, tak jsem věděl, že se vrátím právě sem. Teď už je to potřetí, co tu fotím kolekci a poprvé, co jsme zde měli tak velký globální event. Našel jsem zde skvělé lokace pro naše kolekce a také výtečné modelky, různé typy, takové, které potřebuji pro ukázání rozličnosti střihů a barev.
První kolekci jsi fotil na zámku, druhou v opuštěném hotelu a teď Akademie výtvarných umění. To už je pěkná přehlídka lokací.
A já je miluju všechny! Každé z těch míst má jiného genia loci, každé je něčím zajímavé a i naše kolekce vynikají zcela jinak. Na zámku (zámek Slapy, pozn.) bylo výborné, že je absolutně prázdný, takže jsme mohli využít každý prostor, zaměřit se na texturu zdí, vzor oken a dveří. Hotel byl úplně jiný, každá místnost byla vymalovaná úplně jinak (v rámci jednoho z předchozích Designbloků), tam jsme odehráli fashion story o dívčí hudební formaci, která žije, tvoří a jí společně, něco jako backstage. No a ateliéry umělecké školy, to byl úplně sen.
Vždy máš v kolekci ženy, dočkáme se také nějakého muže?
…smích… Tady určitě ne, je to kolekce určená barvám a řekněme si upřímně, chlapy nejsou zrovna velkými příznivci barvení vlastních vlasů. A jsem stále zavalený krásnými ženami s barevnými vlasy, takže ne, v této žádný muž nebude.
Když už se bavíme o barvách, můžeš prozradit, jak vidíš trendy?
Teď letí cokoli, co je červené… měděná je hodně silný trend a téměř jakýkoli odstín blond. Když se podívám kolem sebe, tak bych řekl, že vlasy jsou taková součást „fast fashion“, což se dá přirovnat k tomu, že účesy či barvu měníš tak často, jako styl oblékání či make-up. Zejména s novými technologiemi barvení a ochrany vlasů postupuješ mnohem rychleji a častěji třeba se změnou barvy. Na scéně je také Instagram se svými trendy, které se šíří rychle a s tím potřeba být neustále zajímavý a nový… a barva vlasů je ideální k rychlé změně. Určitě budou stále módní pastelové tóny a obecně každá barva, která není přírodní. Čím víc jiná, tím lepší.
„Změna, to je trend. Přestává být podstatné, jestli barva sedne a začíná být důležité, jestli ji umíme nosit a jak se v ní cítíme. Je to o přístupu k barvě, než o barvě jako takové.“
Možná se ten můj komentář zdá zvláštní, ale na druhou stranu každá barva může sedět, pokud si např. necháš u hlavy svou původní barvu a pak se odvážeš a zvolíš nějakou divočejší barvu, tak prostě nemůžeš udělat chybu.
Což bych označil za takový další trend, který zůstane dlouho – odrosty. Ženy nechtějí trávit svůj čas u kadeřníka neustálým dobarvováním a zejména mladší generace hledá takovou službu, kterou stačí absolvovat dvakrát či třikrát do roka a mít stále skvělé vlasy. U vlasů s větším podílem šedin to už je jiný příběh, ale pro ty je tady stálý trend #greyhair.
Produkty s tvým jménem a zkušenostmi pokrývají vlasovou péči, styling i barvy. Kde vidíš směřování značky do budoucna? Jaký směrem myslíš, že se bude rozvíjet?
Ty jo, tak to fakt nevím. Péči i styling máme tak půl na půl a myslím, že pokrýváme velké spektrum potřeb, ale když o tom tak mluvíme, tak největší potenciál vidím v představení péče o vlasovou pokožku, protože jedině ze zdravé pokožky hlavy může vyrůst zdravý vlas.
Produkty KEVIN.MURPHY jsou specifické hodně svým balením a designem. Když se podívám kolem sebe, tak většina značek produkuje klasické tvary šamponů a kondicionérů…
Hranaté lahvičky jsou skvělé! Jsou mnohem praktičtější na skladování a distribuci, nevznikají mezi nimi „hluchá“ místa a neskladujeme vzduch, díky tomu dokážeme na stejný prostor dostat více zboží, používáme méně obalových materiálů, hranatá lahvička je ve stejném objemu menší než oblá, takže spotřebujeme i méně plastu na výrobu. Používáme z větší části recyklovaný plast i papír, snažíme se zmenšit dopad na životní prostředí.
Stejně jsme přemýšleli i u umístění uzávěru, aby to bylo pohodlné a praktické. U klasických lahví mě štvalo, že je stejně po čase musíš otočit vzhůru nohama a neustále někam padají, to se ti tady nestane.
No a samozřejmě design! Miluji věci, které jsou jednoduché, minimalistické, barevně příjemné, aby se ten produkt dobře vyjímal v koupelně, měl by doplňovat vybavení, povzbuzovat smysly…
Máš i svoje stále klienty?
Mám, stále si udržuji svých pár klientů, jsou roztroušeni po celém světě, ale vždy si na ně najdu čas, těším se, že probereme všechno, co se stalo, jak byli spokojení, mám od nich tu důležitou zpětnou vazbu. Modelky ti takovou nedají, jsou placené za svou práci a nikdy se od nich nedovíš celou pravdu… Mít vlastní klienty je důležité pro každého kadeřníka, který jako já neustále cestuje, dělá show a ostatní věci.
Co je taková nejlepší věc na tvém životě?
Svoboda… určitě je to svoboda dělat spoustu různých věcí, cestovat, pracovat, nemuset chodit každý den od 9 do 5 do práce. Samozřejmě mám své povinnosti, musím někde být na čas, ale není to rutina, není to stále totéž prostředí, a to mě baví, to je můj život.
Vím, že už dlouho děláš fashion weeky, jak to vlastně začalo? Pamatuješ si na nějaký přesný moment, kdy ses k tomu dostal?
Hmm, to asi nedokážu říct, bylo to takové postupné, jsem součástí celého toho businessu už tak dlouho, že si nevybavím ten zlomový moment. Je to úžasně naplňující, ale zároveň vysilující a unavující práce. Celý týden makáme, čeká nás neuvěřitelné množství modelek, hodně účesů, změn, probdělých nocí, ale stojí to za to.
Asi všechny nás zajímá, jak to vlastně na fashion weeku chodí. Kdo vymýšlí vlasové styly a jak to probíhá?
Všechny účesy, které vidíš na přehlídkách jsou výsledkem dlouhých debat mezi návrhářem, stylistou, kadeřníkem i vizážistou, je to celý tým lidí, takový brainstorming. Každý do toho vnese své nápady, které postupně vyřazujeme a znovu zařazujeme, zkoušíme a podle toho se rozhodujeme, jak dál. Je potřeba počítat s tím, že na každý účes není mnoho času a pak ho musíš zvládnout zopakovat ještě třeba 40krát. Také ho musí zvládnout i tvůj tým, musíš je to rychle naučit a ve výsledky máš na přečesání třeba jen 15 minut, je to prostě frmol.
Máš stálý tým, který dělá fashion weeky?
Spíš máme takové pevné jádro a pak postupně k němu přidávám ostatní kadeřníky. Koukáme se kolem sebe a vidíme, že se některému fakt daří, tak ho přizveme, nebo někteří přijdou za tebou, tak se koukneš na jejich práci, děláme castingy… Je to zajímavý proces tvoření týmu a také neustálý proces změny, na každém fashion weeku je jiný tým.
Vrátím se ještě ke kolekci, tam je tým lidí předpokládám stálý…
Záleží na tom, zda se jedná o kolekci barev nebo trendů, podle toho se skládá tým z klíčových kadeřníků/ambasadorů a doplňuje se kadeřníky z dané země.
Jak jste přišli s nápadem fotit právě v prostoru umělecké školy?
Jádrem kolekce je myšlenka, že všechno směřuje k fast fashion a automatizaci, robotizaci… kadeřnické umění, stejně jako malířství či sochařství je dokonalá ruční práce, která se nedá nahradit. Umění kreslit do vlasů potřebuje velkou dávku kreativity a individuálního přístupu a právě umělecké ateliéry jsou perfektním místem pro takovou kolekci.
„Móda se nepohybuje jediným směrem, míří několika různými směry a není to také kruh, ale spíše spirála, po které se pohybujeme nahoru a dolů. Je potřeba být přizpůsobivý, počítat se změnou a nebát se jí.“
Děkuji Kevinovi za rozhovor a vy se pojďte inspirovat krásnou kolekcí ART SCHOOL wpřímo z Akademie výtvarných umění.
Hair Kevin Murphy Photo Louis Murphy