Barbershop, ještě před několika lety téměř neznámý pojem, dnes jedno z nejvýraznějších specializovaných odvětví kadeřnického byznysu. V poslední době míst určených pouze pro muže přibývá, a to nejen v Praze, ale také i v dalších českých městech. Odhadem mluvíme o téměř 100 místech, která jsou vyhrazená pouze pro pány.
Jedním ze stylově mně blízkých přírůstků je pražské holičství TONY ADAM’S BARBESHOP, které se nachází v blízkosti náměstí Jiřího z Poděbrad, kterému dominuje výrazný kostel slovinského architekta Josipa Plečnika. Právě na tomto oblíbeném náměstí se pravidelně konají trhy a různé akce, soustředí se zde další skvělé počiny, ať již se jedná o výtečné francouzské bistro, vychvalovanou vietnamskou restauraci či prvotřídní pekařství hned za rohem. A jak přibývají další adalší podniky, tak tato čtvrť ožívá, lidé se setkávají venku a celá oblast je živoucím organismem, což mě osobně neuvěřitelně těší. Ale zpět k důvodu mé návštěvy, holičství. Tato oáza pánské světa se nachází přímo proti oblíbenému pekařství a stojí určitě za návštěvu.
Největší překvapení mě čekalo hned u vstupu. Většina barbershopů připomíná pánské kluby aristokratického ražení se svými tmavými obklady, whisky, doutníky a čistě pánskou společností, o to větší potěšení mi působil citlivě zařízený interiér, kde je kladený důraz na propojení designu a funkčnosti, potěchu oka i smyslů, fúzi industriálna a pohodlí.
David Hofman a Vítek Bozděch otevřeli své holičství na Vinohradech tento podzim a přispívají tak k renesanci tohoto krásného řemesla u nás.
Pánově, děkuji moc za pozvání a na začátek se musím přiznat, že jste mi designem tak trochu vyrazili dech. Odkud vychází vaše inspirace pro interiér vašeho barbershopu?
V: Moc Vám, Lucie, děkujeme za poklonu. Už od začátku jsme k barbershopu přistupovali s přesvědčením, že pokud chceme vybudovat dokonalé místo, kam se budou naši zákazníci chtít vracet, tak nesmíme dělat žádné kompromisy. Na přípravě prostor, které jsme objevili na Jiřáku v krásném secesním domě z roku 1909 jsme od začátku spolupracovali s architekty ze studia OOOOX, kteří dovedli naše představy do současného stavu a jak nám naši spokojení zákazníci potvrzují – byla to dobrá volba.
Ani jeden nejste kadeřník či holič, kde se vzal nápad založit si barbershop a podnikat právě v tomto odvětví? Čí to byl nápad?
V: Tady je to velmi jednoduché – Davidův.
Co bylo nejtěžší při rozjíždění barbershopu?
V: Za mne asi vymyslet, od čeho začít – několik týdnů jsme projekt řešili zprava, zleva, ale bylo to v mnoha ohledech podobné jako diskuze, co bylo dřív – vejce či slepice. Největší posun se nám povedlo udělat jednoho krásného slunečného odpoledne, kdy jsme s Davidem seděli na kafi na zahrádce Antonínova pekařství. Prohlíželi jsme v počítači nějaké inzeráty, co jsme našli, a přímo naproti nám byla v oknech cedule, že pronajmou prostory. Bylo to výrazně víc metrů, než jsme hledali, ale jak říká můj táta, líná huba = holé neštěstí, takže ani ne za 3 minuty jsme mluvili s majitelem celého domu a v podstatě po první schůzce, na které jsme si velmi sedli ohledně pohledu na svět, bylo jasno, že náš barbershop bude Vinohradská záležitost. Další kroky už do sebe začali přirozeně zapadat.
Je něco, co vás při zařizování překvapilo? Nějaké speciální požadavky? Hygienické předpisy?
V: V podstatě asi nic, co bychom neočekávali v rámci připrav takto komplexního projektu. Snad jediné, když už jste zmínila tu hygienu, bylo to, že ani ne týden po otevření, nás nahlásila konkurence na hygienu… měli jsme samozřejmě vše v pořádku, ale zarazilo nás, jakým způsobem tu pořád někteří „podnikatelé“ nebo možná v tomto případě podnikavci přemýšlí. Místo toho, aby se soustředili na to, co můžou udělat pro svého zákazníka lépe, ztrácí čas podobnými nesmysly… ale asi i to patří k české povaze.
Když jsme se spolu bavili, tak mě překvapila vaše připomínka, že barber, který u vás pracuje (nebo chce pracovat), by měl mít alespoň 10 let praxe. Proč zrovna takový požadavek?
V: Náš požadavek je naprosto jednoduchý. My s Davidem nejsme holiči ani kadeřníci, takže našim lidem nemůžeme osobně předat žádnou profesní zkušenost. Současně jsme od začátku chtěli, aby od nás odcházeli maximálně spokojení zákazníci. Jsou samozřejmě talentovaní holiči, kteří už chvíli po škole stříhají na vysoké úrovni, ale jedná se spíše o výjimky. Hledali jsme tedy zkušené borce, kteří už si prošli delší praxí, víc toho zažili a potkali se s různými styly. Současně aby se chtěli dále rozvíjet a vzdělávat. Myslím, že to byla dobrá cesta, je hodně znát i na naší klientele, která se pravidelně vrací. Jsou to dospělí muži, často z vysokého businessu, právníci či architekti. Tyto zralé muže většinou nezajímá, jestli kolem nich máváte zapálenou špejlí jak v Turecku, nebo kam na dovolenou jede jejich holič v létě s rodiči… chce si užít svou chvilku klidu, zrelaxovat si pohodlně položený do křesla a odejít skvěle ostříhaný a oholený. A to jim nemůže poskytnout mladík rok po vyučení…
Své barbery perfektně školíte, vždy jim nabízíte opravdovou špičku školitelů. Byl tady Dale Ted Watkins či Darryn Pitman. Kdo je vaší největší inspirací? Kde je ta meta, kam se chcete dostat?
V: To přímo souvisí s předchozím tématem. Chceme našim zákazníkům nabídnout to nejlepší a proto je potřeba se stále posouvat, a to samozřejmě v kvalitě nabízené služby. I když spoustu barbershopů dnes slaví úspěch díky určité renesanci čistě pánských holičství, tak to na čem nakonec bude vždycky opravdu záležet je to, zda muži od nás odchází kvalitně ostříhaní a oholení. Jelikož s Davidem řemeslo neovládáme a nemůžeme tedy náš tým dále posouvat, přizvali jsme ke spolupráci naše kamarády ze zahraničí, kteří nám s tím pomáhají a celý tým tak může být stále lepší. Není tedy náhoda, že naši holiči jsou dále poptávaní kolegy z branže pro jejich školení.
Jakou u vás muži dostanou péči? Co nabízíte?
V: Nejsme rozhodně daleko od rčení náš zákazník, náš pán… Každý náš zákazník dostane to, co si bude přát. Samozřejmě v mezích vkusu a s ohledem na doporučení našich barberů.
Máte něco opravdu speciálního? Něco jedinečného, co jinde vaši zákazníci nenajdou?
V: Myslím, že to není o jednotlivostech, ale o celku v kterém každý detail hraje svou důležitou roli. Ať to bude dokonalé espresso z kávy, kterou pro nás praží La Boheme Cafe, míchané drinky sestavované barmany z vyhlášeného Black Angels Baru, japonské břitvy Feather, či ručně vyráběná křesla ze Sicílie. To vše spolu se sehraným a zkušeným týmem vytváří z designově unikátního prostoru na Vinohradech místo, kam se zákazníci s oblibou vrací a na které jsme právem hrdí.
Barbershopy jsou v podvědomí zapsány jako místa, kam má žena vstup zakázán, muži zde mají své „doupě“, kde o sebe nechávají pečovat, pije se kvalitní whisky a kouří jedině doutníky. Jak je to u vás? Jak se díváte na takový obraz barbershopu?
V: Myslím, že to je určitě trend, který v poslední době hodně letí. Dlouhodobě je to ale mnohem triviálnější – muži očekávají od holiče něco jiného než ženy od svých kadeřnic a je tedy naprosto správné, že se opět vrací to co dřív bylo obvyklé a tedy specializované podniky, které se na servis pro muže cíleně zaměřují. Není v tom nic šovinistického. Muži prostě také chtějí vypadat skvěle a je potřeba jim nabídnout služby, které jim budou šité na míru. Stylů, které současní muži mají v oblibě, je určitě více, jen u nás se teď se stylem britských klubů trochu roztrhl pytel… ale každá doba má své a my věříme, že naším konceptem dokážeme zaujmout jak hipstery, tak táty od rodin a nesnažíme se jen chytat loňských trendů…
Za dobu, co tady spolu sedíme, se barbeři v podstatě nezastaví a zákazníci chodí na objednání i z ulice. Panuje tady skvělá atmosféra a vnímám celou energii tohoto místa jako velmi pozitivní. Líbí se mi ten klid a ticho. Jako kdyby tady čas plynul jinak.
Je znát zvýšený zájem mužů o tyto služby? Vnímáte posun v přístupu mužů k péči o sebe? Jak často k vám muži chodí?
Ano je. Chodí k nám zákazníci, kteří v první řadě hledají radu, co by se k nim hodilo, jaký styl je ten pravý, jak pečovat o vousy, jak se stylingem vlasů. Nicméně, jak jsem již zmínil dříve, naše klientela je relativně dospělá a vyspělá, proto je pro ně vzhled, tedy ten dokonalý účes a upravené vousy nutnost pro jejich povolání i osobní prezentaci.
Jaké máte se svým barbershopem ambice?
V: Od začátku přistupujeme k našemu barbershopu s velkými ambicemi, což souvisí s tím, že jsme vše připravovali naplno bez jakýchkoliv kompromisů. Současně ale s obrovskou pokorou, jelikož jsme se pustili do něčeho, co jsme neznali a chtěli jsme si splnit přání a postavit podnik, který bychom sami chtěli navštěvovat a kde bychom se cítili skvěle.
Co vy a péče o sebe? Co si dopřáváte? Na co nedáte dopustit?
V: Je pravda, že začátek fungování byl trochu ve stylu kovářova kobyla chodí bosa, ale snažím se na tom zapracovat a najít si čas na to, abych si jednou za 14 dní dopřál hladké oholení a rovnou si nechal zastřihnout vlasy. Ten pocit, když Vám holič položí křeslo, zabalí Vám tvář do horkého ručníku je nepopsatelný relax, který by si měl každý muž vyzkoušet. Jen pozor… je to silně návykové!
Děkuji za rozhovor!