Zajímá vás, jak vznikají fotky do lifestylových časopisů pro tzv. editorialy? Je to skutečně neuvěřitelná směs adrenalinu, stresu, hektického pobíhání, naprostého zoufalství, úlevy a nadšení.
Editorial je o příběhu, o nadšení a v našem případě o módě, účesech a líčení. Příběh zde hraje ústřední roli, musíte být připraveni fotit v nejrůznějších situacích a místech a vize by měla být tím hlavním, co spojuje jednotlivé fotky.
Většina fotografů vám potvrdí, že dobrý editorial dělá z 90 % příprava a postprodukce a z 10 % samotné focení.
Jak na to?
Předtím, než začnete fotit, měli byste mít příběh a tento příběh je ideální zachytit do tzv. mood boardu – což jsou vlastně nákresy, co se na jednotlivých scénách bude dít, jaké typy modelek budou potřeba, jaké si představujete oblečení, líčení či účes. Jako kadeřník vycházíte ze své vize účesu a té se přizpůsobuje ostatní vyznění.
Začínáme
Co budete potřebovat pro uskutečnění své vize, pro převedení svého příběhu do fotky? Potřebujete zejména tým zkušených a nadšených profesionálů – fotografa, stylistu, vizážistu, druhého kadeřníka k ruce a ideálně asistenta.
Všechny členy svého týmu byste měli vybírat s předstihem a s rozmyslem, neboť mohou vaši snahu a práci povznést k netušeným výšinám, stejně jako ji naprosto znehodnotit svým přístupem a výkonem. Nechce si ukázat portfolio, projděte si internet a hledejte reference a podle nich vybírejte. Sejděte se k osobní schůzce, představte jim svou vizi a nebojte se zeptat na jejich názor, jejich nápady. Měli byste pracovat jako tým. Hledejte takové lidi, kteří vyhovují vašemu příběhu – pokud někdo doteď fotil svatby a rodinné fotky, asi těžko od něj můžete očekávat opravdu high end fotografie do lifestylového časopisu nebo do kadeřnické soutěže. A to platí o všech členech týmu.
Rozhodně se nebojte zeptat – zavolejte, napište, co se chystáte udělat a existuje velké množství opravdu známých fotografů, kteří vám vyjdou vstříc, protože něco jiného je fotit zajímavý příběh i do kadeřnické soutěže a něco jiného zakázku pro velkého komerčního klienta.
Pokud již máte všechny členy týmu, je na čase se sejít všichni dohromady a začít řešit praktické věci – jaký typ modelky hledáte, kde budete fotit, co budete potřebovat za vybavení a oblečení a kolik času máte na jednotlivé kroky.
Lokace focení – pokud hledáte čisté bílé/šedé/barevné pozadí, bude vám stačit pronajmout si ateliér, kde již je všechno vybavení pro focení na místě a nemusíte tedy řešit složité přesuny techniky. Jiná situace nastává při focení v exteriérech, tam je potřeba vyřešit spoustu dalších věcí, jako je pronájem či povolení, přesun techniky a zajištění náhradního řešení, kdyby počasí nepřálo focení.
Neméně důležitou věcí je casting, tedy výběr modelky. Ideální je, pokud máte jako kadeřník mezi klientkami přesně typ, který hledáte… znáte totiž vlasy, víte, co udělají, jak se chovají a máte jistotu, že jsou barvené tím správným způsobem. Když takový skvělý zdroje nemáte, můžete to řešit přes přátele či prostřednictvím modelingové agentury. V obou případech je potřeba dopředu upozornit na střih a barvu, abyste předešli nedorozumění.
Je potřeba udělat tzv. fitting – tedy vyzkoušet, jak se bude ladit oblečení s modelkou, které outfity budete vytvářet – většinou si je stylista vyfotí na modelce předem, aby bylo jasné, co kdy se bude oblékat.
Máte tedy tým, modelku, víte, kde budete fotit, máte oblečení, vybavení a nemůžete se dočkat, nervozita stoupá a den D se blíží…
Fotíme
Nastal den D a začínáte fotit. Tedy fotit, na celém dni je to samotné focení vlastně tou menší částí, nejvíce času zabere příprava. A tady je důležitý právě asistent, který má v hlavě časový plán a v rukách třímá otěže všech členů týmu a koordinuje. Má u sebe mood board, fotky outfitů a hlídá, aby vše běželo tak, jak má. A také má tu nejdůležitější úlohu, je hlavním zásobovačem jídla a pití…
Vlasy a make-up trvají nejdéle (v případě složitějšího barvení se toto udělá předem a na stagi se pouze upravuje) a poté se již modelka obléká do prvního stylingu a začíná se fotit.
Běžně bývá jeden outfit/účes na stránku. Rozsah takového fashion editorialu je např. 8 stránek, což znamená 8 setů oblečení, 8 účesů a 8 líčení. Také to znamená 8 různých póz či lokací v rámci jednoho focení. Fotograf si hlídá světlo, pózu, výraz, ostatní dávají pozor na vlasy, makeup a styling, aby nikde nic nevykukovalo, netrčelo či se neroztékalo. Neznamená to tedy, že kadeřník má padla, jak se začne fotit…
Počítejte s tím, že to je práce na celý den od časného rána do pozdních hodin. Pokud se zeptáte okolo sebe, tak uslyšíte, že to je opravdu dřina, nervozita občas převáží a může být trochu dusno, ale ten výsledek skutečně stojí za to.
Výsledek
Na výsledek je potřeba si počkat, fotografie je nutné vyretušovat, odstranit nežádoucí odlesky, zvýraznit barvy, vyhladit nedokonalosti pleti… vše záleží na domluvě s iniciátorem focení.
Podívejte se spolu s námi na výsledku takového focení, které vzniklo v Make-up Institute Prague v rámci kurzu, který se právě tématem fashion story, neboli módního editorialu věnuje. Kurzistky mají možnost být aktivní součástí focení, mají na starosti svou modelku, vytváří jí líčení i účes a spolu s fotografem a stylistkou tvoří tým. Musíme přiznat, že celý editorial je velmi povedený a moc fandíme všem, kteří se na něm podíleli.
Zeptali jsme se majitelky, Markéty Davidovich, jak u nich probíhalo focení: „Při přípravě editorialu se inspirujeme zejména zahraničními produkcemi, ze kterých hodně čerpáme. Pak je na řadě vhodný styling. Olo Křížová, výrazná česká stylistka a módní guru má neskutečné kontakty a díky tomu se nám jako prvním podařilo mít poslední kolekci Jakuba Polanky, kterou teprve nedávno představil na MBPFW. Lektorka a top make-up artistka Hristina Georgievska musí zohlednit dovednosti absolventů Institutu a celkového vyznění makeupu a vlasů. Je to náročný úkol, kdy jako perfekcionistka chce dosáhnout dokonalosti, ale pořád musí mít na paměti, že studenti to musí zvládnout a zároveň je musí všechny uhlídat. Rozdělí se práce a studenti tvoří. Poté přichází na řadu umění fotografa. Lukáš Dvořák vymýšlí neustále zajímavé lokace tak, aby makeup a celkový styling vynikl, jak má. Studenti jsou zapojeni do focení, pomáhají s odrazkami, neustále hlídají své modelky, aby se ani vlásek nepohnul jinak, než je chtěný záměr. Po náročné dni následují dny u pc, kdy se postprodukčně fotky upraví k dokonalosti :)“
Děkujeme Markétě Davidovich z Make Up Institute Prague, foto: Lukáš Dvořák, styling: Olo Křížová, lektorka: Hristina Georgievska